Kort Historik över Finnjollen
Januari 1949
Finska seglarförbundet utlyser en designtävling för att få fram en ny
enmansbåt till olympiaden i Helsingfors 1952. Rickard Sarby både ritade och konstruerade
det som senare skulle döpas till Finnjollen.
Maj 1949 Den första finnjollen blev klar.
Juni 1949 Designtävlingen avgjordes och Finnjollen blev inte vald. De bäst
designade exemplaren byggdes.
September 1949 Uttagningstävlingar hölls i Finland. Rickard bjöds in
till tävlingen. Kappseglingen skedde i lätta vindar. Finnjollen och en båt som hette
Pricken var de snabbaste.
Oktober 1949 Fler uttagningar att hållas 1950 utannonserades. Finnjollen blev nu
populär i Sverige, hela 25 båtar byggdes under en kort period. Vågemblemet i
seglet blev fastställt och akterliket kortades 15 cm för att lyfta upp bommen.
Maj 1950 Nya tävlingar hölls i hårt väder och Finnjollen vann fem seglingar
och kom tvåa i den sjätte.
1952 Finnjollen deltog som klass under olympiaden i Helsingfors.
1954 Svenska Finnjolleförbundet bildas.
1955 Första Svenska Mästerskapen för Finnjolle, seglades på Siljan.
Svensk Mästare den gången blev Finnjollens konstruktör Rickard Sarby.
1956 Klassens VM seglades första gången och kallades Finn Gold Cup. Idén
framfördes av F.G Mitchell i England. Internationella Finnjolleförbundet bildades. (IFA)
1959 Plast tilläts som material i segel.
1961 Det amerikanska magasinet "Finn Fare" blev den officiella
tidningen för IFA. Glasfiberarmerad plast tilläts som byggmaterial i jollarna.
1964 En standardiserad och exakt metod för att kontrollera jollen fastställdes.
1969 Aluminium och glasfiberarmerad plast tilläts som byggmaterial i master.
1973 Klassen fastställde Lamboleys pendlingsmetod för att kontrollera skrovets
viktfördelning.
1974 Byggmaterial till skrovet blev fritt. Dubbelbotten tilläts. En minivikt
för roder och centerbord fastställdes.
1984 Material för segelsömnad blev fritt. Vid de största mästerskapen började man
använda en jig för att kontrollera båtens skrovformer. Ett internationellt
träningsläger för U-länder hölls och det blev en start på ett omfattande
utvecklingsprogram för klassen.
1986 Boken Finnlog publicerades. Denna bok innehåller både klassens historia
och många tekniska artiklar om jollen skriven av experter.
1993 Kolfiber tilläts som byggmaterial i master.
1994 Mastens vikt reducerades till 8 kg.
2012 Finnjollen 60-år och The Finn history publiceras av Robert Deaves.