Hur man får fler Finnjolle seglare

Forum | Svara på detta inlägg
Roger Larsson  rivelarsson@hotmail.com 2015-02-15 13:49
Hej här kommer några tankar från en nybörjare, i Finnjolle klassen.
Man kan läsa på hemsidan att det är bekymmer med tillväxten i klassen.
Man har kontaktat seglar gymnasiet, man har diskussioner med seglar förbundet osv.
Allt detta är i sak mycket bra, men om man tänker ett varv till så ser man att
i förlängningen händer inget nytt att locka med. Jag blev mycket imponerad av sommarens
sm i Lerkil, sköna människor som tycker om att både umgås och segla.
Man visade sin båt med glädje och snackade gärna om klassen och trim osv kändes
som om man kom in i gemenskapen omgående. Jag köpte en båt omgående, men nu
kommer tanken på hur blir vi fler i Lerkil?. Sm är över och tankar på Finnjolle
är ett minne, men sen är det stopp. Jag tror att man måste följa upp dom dom ställen som
man seglar ett sm, om man tex tänker på det sm som kommer nu 2015 i Falun så
vet jag att det finns seglare som är intresserade av att börja segla Finnjolle i Falun.
Så mitt förslag med uppföljning, är att man har 2år med Sverige cupen i Falun.
Då har man planterat klassen i Falun,året efter seglas sm i Varberg man gör lika dant där.
Det man vinner på detta är att man planterar klassen och att Sverige Cupen också flyter runt i Landet.
MVH
Roger SWE 20
Torsten Jarnstam  torstenjarnstam@yahoo.se 2015-02-15 21:25
Hej Roger!
Roligt att du skriver ner dina tankar i vårt forum. Om vi är många som funderar och har idéer runt hur vi ska få fler att segla Finnjolle, kommer vi förhoppningsvis på sikt att bli betydligt fler Finnjolleseglare. Både yngre och äldre.
Styrelsen har för närvarande valt att sätta fokus på Seglargymnasierna i Motala och Lerum. Detta fokus stämmer väl överens med Svenska Seglarförbundets ambition att fånga upp Seglargymnasieelever när de ska ta nästa kliv ut i Seglar-Sverige.
Marit Söderström-Nord på SSF, rekommenderar de som går ut Seglargymnasierna, att antingen söka sig till KSSS i Saltsjöbaden eller GKSS i Långedrag. Därför att vid dessa två stora klubbar finns det tränar- och coachresurser, något som många mindre klubbar inte på samma sätt har möjlighet att erbjuda klubbens seglare.

Att göra insatser på de orter som arrangerat Svenska Mästerskap, är en mycket bra idé, men precis som "prova på segling med Finnjolle" för Seglargymnasierna, bygger det på att vi medlemmar i Svenska Finnjolleförbundet har möjlighet att ställa upp med Finnjolle och finnas på plats för instruktion och introduktion.

När det gäller "prova på" i Motala kommer undertecknad och ytterligare någon eller några medlemmar att finnas på plats under maj månad och när det gäller Lerum, så kommer västkustseglarna Christian, Lars, Jan-Erik m.fl. att även de göra en insats under en dag i maj.

Roger, du får gärna slå mig en signal, så kan vi bolla fler idéer runt Svenska Finnjolleförbundets allra viktigaste fråga - rekrytering av nya Finnjolleseglare!

Seglarhälsningar
Torsten Jarnstam
Ordförande Svenska Finnjolleförbundet


Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se