Nybörjartips

Forum | Svara på detta inlägg
Erik Strömberg  erik.a.stromberg@hotmail.com 2014-09-19 07:09
Efter surfbrädor och kölbåtar och passage av 50 så har jag nu bestämt mig att prova finnjolle.
Ekoln och Trälhavet kommer nog att bli mina lekplatser och jag har försökt läsa på säkerhetstips mm.
Jollen är gammal och jag okunnig så jag har bla beställt Finnautic bibeln men har många frågor om utrustning och hantering innan jungfruturen med 378an.

1) Kan jag hitta någon som seglar gammal jolle i Ekoln eller Tbk så jag kan se hur en färdig riggad och säker båt ska se ut?
2) Jollen väger en del så jag fasar för stunden då mast och segel pekar nedåt. Finns det bra tips hur jag ska orka kränga upp den igen och på bästa sättet få ut vattnet.
3) Har en del gelcoatsprickor i innerbotten efter tidigare tungviktare. Brukar det behöva åtgärdas genom att förstärka de bitarna?

I övrigt tar jag hemskt gärna emot tips för att komma igång på enkelt och säkert sätt.

Mvh, Erik

Hans Gustavsson  hans.gustavsson@se.atlascopco.com 2014-09-19 08:44
Hej och välkommen till Finnjolleklassen!

1.
Jag tycker du ska ta kontakt med Uppsala Kanotförening.
Där finns det både duktiga seglare, personer som har eller håller på med renoveringar och flera jollar av olika årgångar att titta på.

2.
Du behöver inte vara så orolig att behöva bada om du inte utmanar gränserna.
Finnjollen är relativt stabil utom på läns i hård vind.
Inget tvingar dig att gippa, gör en kovändning om du känner dig osäker.

En stor skillnad mellan nyare och äldre jollar är flytförmågan och hur den är fördelad.
Äldre jollar kan få kvar en massa vatten i fören. En modern jolle kan nästan vara torr efter en kapsejsning om man har tur.
Se till att ha ordentliga flytkuddar i jollen!
Sedan behöver du en hink och öskar....

Det är en väldig skillnad om man ligger upp och ner eller bara på sidan.
Knyt fast en liten PET-flaska i fallet, den hindrar masten från att sjunka.
Används av massor av jollejuniorer. Inget att skämmas för, safety first!

Kommer du upp i jollen efter att ha varit runt?
Prova gärna inne vid bryggan nu innan det blir för kallt i vattnet.
Det finns varianter med en repstump/repstege som en del använder för att lättare komma i båten.

Och se till att klä dig ordentligt!
Det kan vara hur soligt och fint på land men det hjälper inte om det är kallt i vattnet och du ramlar i.
Nu på hösten är det rätt ok, vattnet är hyggligt varmt länge men se upp på våren.
Minst våtdräkt och gärna torrdräkt längre fram.
Även om det är svaga vindar så kan det hända att något går sönder eller hakar upp sig och då kan bli baddags....

En följebåt är naturligtvis det bästa men bara en dröm för många av oss.
Passa på att segla med någon klubb som har jolleträning.
Då finns det säkert en följebåt med och även om du inte kör med Otimisterna så kan de hålla ett öga på dig.

3.
Omöjligt att uttala sig om utan att se jollen.
Gelcoat-spricker låter inget allvarligt men det kanske är värre än så?

Se punkt 1. Ta kontakt med UKF så träffar du säkert någon som kan ge ett utlåtande.


Sedan tycker jag du ska registrerar din jolle i vårt register.
Gå in under "båtar" och fyll i uppgifterna under ditt båtnummer.

/Hasse
Hans Gustavsson  hans.gustavsson@se.atlascopco.com 2014-09-19 10:44
Hej igen!

Jag glömde en viktig sak.
Se till att gummisnörena som ska dra ner centerbordet är i bra skick och rätt spända.
Och glöm inte att koppla dem innan du åker ut!

Ligger du på sidan kan det fungera utan dem, du får dra ut centerbordet om du får tag i det.
Är du upp och ner så är det värre.

/Hasse
Erik Strömberg  erik.a.stromberg@hotmail.com 2019-07-21 08:04
Den gamla Elvströmmaren var för gammal och saknade för mycket - i höstas fick jag i stället tag i en Devoti från 80-talet där det mesta var på plats från början.
Gjorde en kort och skrämmande första provtur i byiga kastvindar. Jollen kändes som ett vilddjur och fick dessutom bommen i huvudet ett antal gånger. Dessutom bottnade rodret inne vid bryggan så det hela blev krångligt. Sjön är långsmal N-S så jag får vänta in lämplig vind.
I väntan på lämplig vind (syd) så har jag tränat vältning och bryggseglat. Igår var det äntligen sydliga vindar så att jag kunde prova jollen..
Igår var det dags för Provturen. Vinden mild från syd och vattnet varmt. Nu gäller det!
Storfallet i avlastaren, lyckades kryssa förbi brygga o boj utan att fastna, vinden fyllde seglet, jollen tog fart. Gud va kul det är!
Finnjollen är något helt annat än min tidigare Askeladden och Kolibri Atlanta. Här fick jag ju hänga redan från början :-)
Inga hängband så det fick bli en fot under skotskenan när det behövde hängas emot. Slagen var inte direkt blixtsnabba men jag fick lära mig att hålla ner huvudet. Det här var Kul!
Provturen tog närmare 2 timmar och avlutades i solnedgången när jag började oroa mig för stilltje.
Just nu kommer vinden igång igen: så lite frukost, ta med durkskivor och provisoriska hänband och ut igen....

Hälsningar från en euforisk gammal nybörjare


Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se