Hej Johan!
Instämmer i ditt grattis till seglarvärlden. Visst är det fantastiskt att Finnjollen är med på OS-programmet 2020 i Tokyo.
Personligen törs jag inte spekulera i hur Finnjollen kommer att utvecklas de närmaste 10 åren, men med stor säkerhet kommer utvecklingsarbetet att fortsätta. Trots att Finnjollen är en gammal konstruktion, är den fortfarande intressant som OS-båt. Detta till stor del på grund av Finnjollens utveckling; från aluminiummast till karbonmast, från dacronsegel till "laminatsegel", minskad skrovvikt o.s.v.
Helt klart stärker detta marknadsvärdet för Finnjollen. Vilket öppnar upp för de som vill satsa på Finnjollen. Vad jag kan förstå, arbetar ISAF för att få stabilitet inom OS-klasserna och det är bland annat positivt för de som vill göra en långsiktig Finnjollesatsning mot OS.
Ps. Undrar vad Rickard Sarby skulle säga om hur Finnjollen fram till nu har utvecklats och att den i Tokyo 2020 är med på OS för 18:e gången... i rad?
Detta kunde Rickard knappast kunnat drömma om, när han 1949 ritade Finnjollen.
Seglarhälsningar "Totte" i Karlstad / SWE 111
|