Finnvasa 2013

Forum | Svara på detta inlägg
Christian Finnsgård  christian.finnsgard@chalmers.se 2013-02-06 14:56
Några tankar på FinnVasa 2013?
Jag vet att det blev många seglingar inplanerade i år.
Men hur är den långsiktiga tanken med FinnVasan?

Är vi mogna igen för en ny vända?

Med kryss hela vägen norrut?

En kul tanke för att överkomma den långa perioden mellan USS och SM för oss som inte seglar EM, kanske vore att köra en FinnVasa mellan Marstrand till Hamburgö i mitten av juli. Vi skulle kunna ha den som tillfartssegling till den årliga Hamburgöregattan som går den 21 juli.
Total sträcka ca 43 distans. Föreslagen start Marstrand 18 juli. Segling till Grundsund/Lysekil dag ett. Övernattning. Dag två till Hamburgö. Gärna med stopp för lunch på Smögen.
Lördag ledigt, alternativt med träning för de som vill/önskar. Vandrarhem finns ca 500 meter från segelklubben. Gott om gratis campingmöjligheter.
Sen regatta på söndag (Laser, optimist, tvåkrona etc brukar vara med, alla andra klasser välkomna).
Samlad prisutdelning efter regattan, med pris inkluderande både regatta och FinnVasa.

Ingen aning om hur vi löser det praktiskt med övernattningar, följebåt och transport av trailers etc, men det måste vi kunna lösa.

Någon mer en jag som är sugen?

/Christian
Torsten Jarnstam  torstenjarnstam@yahoo.se 2013-02-06 16:12
Hej Christian!
Efter den succéartade FinnWasan 2009, har styrelsen 2010 och 2011 försökt arrangera ytterligare FinnWasa. Tyvärr var det endast 1-2 som var intresserade.

Därför har Svenska Finnjolleförbundets styrelse beslutat att inte lägga energi på FinnWasan. Dessutom är det kostsamt att ha en motorbåt som går med som säkerhet. När vi genomförde FinnWasan 2009, kunde den ekonomsikt genomföras tack vare att Christer sponsrade med en stor summa pengar.

En god idé... om någon eller några vill ta på sig uppdraget att arrangera och ordna finansiering, så har styrelsen inte något emot detta. Tvärtom det vore fantastiskt roligt om det blev en FinnWasa 2013!

Seglarhälsningar
Torsten Jarnstam, Ordförande
Svenska Finnjolleförbundet
Christian Finnsgård  christian.finnsgard@chalmers.se 2013-02-07 08:45
Alldeles riktigt.
Jag kan låta min RIB gå med från Marstrand till Hamburgö.
Bidrag till bensin uppskattas.
Förare har jag ingen, men det kanske kan ordnas med anhörig eller Finnjolleseglare som inte kan vara med?
Framme på Hamburgö finns bilar som kan köra ner seglare för att hämta bilar och trailers i Marstrand.

Nyckel till att kunna genomföra ett "prisvärt" arrangemang tror jag är ett lämpligt stopp på mitten med billigt boende såsom Veine kunde ordna förra gången. Finns dyligt att ordna i trakten av Lysekil/Grundsund. Har Janne F/Daniel B/Per Diener/Micke B/Veine eller andra några bra kontakter?
Någon som har en bra bo båt kanske? Eller någon som har husvagn eller husbil?
Jag och bror kan ju åka hem och bo på Hamburgö. Veine , Janne, Per, Micke kanske kan husera någon seglare var? Då har vi inte många kvar som behöver boende...

För mellanupptagning av båtarna kan jag ordna så att min bil med dubbeltrailern åker upp till etappmålet och att vi lastar upp ett gäng sjösättningskärror på den så att vi kan få upp alla båtar utan att vara beroende på en strand för att ta upp båtarna.

Vi fick ju mycket uppmärksamhet och publicitet förra gången. Liknande skulle säkert vara att vänta denna gången och att vi säljer in det till Segling, Blur, Regatta.nu och Search magazine...

/Christian
Christian Finnsgård  christian.finnsgard@chalmers.se 2013-02-28 15:28
Vi är några som funderat lite mer på en ny omgång av FinnVasan.

Idén lever vidare, men det är lite kort tid att hinna lösa planeringen till 2013.

Men vi jobbar vidare och hoppas att vi under säsongen kan presentera närmare ideer och få hjälp av er med input till en FinnVasa 2014.

/Christian

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se