Policybeslut ang. kvaltävlingarna till EM och VM

Forum | Svara på detta inlägg
Torsten Jarnstam  torstenjarnstam@yahoo.se 2011-05-11 11:04
Här redovisas styrelsens beslut angående policy för ranking till EM och VM.

Svenska Finnjolleförbundets styrelse beslutade vid extra styrelsemöte i Långedrag den 7 maj, att anta en policy för de som inte har personlig plats på EM och VM och p.g.a. av landslagsuppdrag inte har möjlighet att delta i de Sverige Cup-regattor som utgör beräkning för ranking till EM och VM.

Situationen aktualiseras då Daniel och Björn har personliga platser till EM och VM, medan Johan Tillander inte har det och p.g.a. landslagsuppdrag inte har möjlighet att segla alla kvaltävlingarna 2011 som gäller för säsongen 2012.

Styrelsens beslut går ut på att räkna snittpoäng för den som har möjlighet att enbart delta en eller två kvaltävlingar av tre.

Giltigt förhinder och då snittpoäng ska räknas är; OS, För-OS, EM, VM och ISAF World Cup regattor. Snittpoäng räknas då på samtliga delseglingar den tävlande haft möjlighet att deltaga i.

Styrelsen tog beslutet i 7 maj i god tid innan första kvaltävlingen – Sverige Cup nr 2 i Uppsala seglas. Så att reglerna är klara för vad som gäller innan kvaltävlingarna startar.

Därför vill styrelsen få din syn på vårt beslut.

PS:
ISAF World Cup Regattor är:
Melbourne (December)
Miami (Januari)
Mallorca (April)
Hyeres (April)
Medemblick (Maj)
Weymouth (Juni alt Juli)
Kiel (Juni)

Seglarhälsningar
Torsten Jarnstam / SWE 111
Ordförande

Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2011-05-16 14:04
Jag tycker i princip att beslutet är helt riktigt att du skall kunna kvala till mästerskapen även fast du inte är med på vissa regattor pga världscup-seglingar odyl. Jag skulle gärna till ett tillägg här att samtliga kvalseglingar till mästerskap skall planeras så att de inte koliderar med WC, dvs då ger man samtliga seglare samma förutsättningar.

/Johan
Torsten Jarnstam  torstenjarnstam@yahoo.se 2011-05-17 08:51
Hej Johan!
Bra tanke med planering av våra kvaltävlingar, så att de synkar mot världscuptävlingarna, men jag vet inte hur det ska gå till.

De Sverige Cup-regattor som vi valt att använda som kvaltävlingar, kan vi inte ändra datum på. Vi använder ett antal regattor - alltså redan etablerade regattor som vi deltar i och räknar som Sverige Cup-regattor.

Vi använder Upsala Segel Sällskaps USS-regatta runt 11-12 juni, vi kan inte påverka detta datum.
Svenska Mästerskapen som vi vill ska ligga i mitten av augusti, har vi också svårt att ändra datum på.
Slutligen Sola Cup i Karlstad, som nu ligger tidsmässigt runt 17-18 september. Denna regatta har vi lyckats tidigarelägga en vecka(för att få mer drägliga väderförhållanden), men det är ett otroligt pusslande och synkande med andra regattor inom Seglarförbundsdistriktet för att det ska fungera med deras sanktionsarbete.

Det vi måste komma ihåg, är det inte finns många klubbar runt om vårt avlånga land, som är villiga att arrangera regattor, så vi får allt hålla till godo med det som erbjuds oss.
Verkligen tråkigt att det är så, men de ideella krafterna ute i klubbarna, blir allt mer sällsynta. Det kan många klubbar vittna om.

Seglarhälsningar
Torsten Jarnstam / SWE 111
Ordförande
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2011-05-17 09:25
Jag är väl medveten om att allt är ett pusslande för att få alla nöjda och glada med datum och kval. Förbundet gör ett jättebra arbete med det och även de klubbar som arrangerar tävlingar åt oss år efter år. Skoj också att nya klubbar kommer in.

Det är ett problem när regattor kolliderar på detta sättet och en 100%-ig lösning kommer vi säkert aldrig att hitta. Dock så tycker jag att vi skall lösa det på ett smidigt sätt inför 2012 samt att kanske ta ett omtag på hela diskussionen inför 2013 och kommande säsonger. Med tanke på hur situationen är just nu så är det okey för mej att denna lösningen kommer för 2012 då jag tycker att de bästa seglarna skall representera Sverige på mästerskapen.

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se