Kvalregattor inför 2012

Forum | Svara på detta inlägg
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2011-03-25 07:37
Vilka regattor räknas som kvalificeringsregattor för mästerskapen 2012?
Torsten Jarnstam  torstenjarnstam@yahoo.se 2011-03-25 09:06
Hej Johan!
De Sverige Cup-regattor under 2011 som utgör kvalificering till 2012 är följande:
- Sverige Cup nr 2, Uppsala 11-12 juni
- Sverige Cup nr 3, Svenska Mästerskapen i Kullavik 12-14 augusti
- Sverige Cup nr 4, Sola Cup i Karlstad 17-18 september

Seglarhälsningar
Torsten Jarnstam / SWE 111
Ordförande Svenska Finnjolleförbundet
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2011-03-25 11:54
Jag funderade på en sak. Är det något hinder i att bara ha en kvalregatta till kommande årets mästerskap? Alltså ha SM som enda kvalregatta
Olof Lundqvist   2011-03-25 12:58
Hej Johan,

Jag antar att du menar för EM/VM 2013 och framåt. Till 2012 är det väl svårt att ändra - eller? För min del kan jag tänka mig att ha en kvalsegling även om jag ser många fördelar med att ha uttagningen under en serie kvalseglingar.

Kan för övrigt någon redogöra för hur platserna i kvalserien räknas för 2012 (om vi antar att vi seglar i Uppsala, Kullavik och Karlstad). Antal seglingar med ett visst antal borträknade seglingar osv?

Är det samma beräkningssystem i Sverige Cupen?

Henrik Rydell  HRydell@gmail.com 2011-03-25 14:13
Hej!

För EM/VM 2013 och framåt tycker jag att det räcker med SM och Sola Cup som kval. Vanligt lågpoängsystem där var tredje segling får räknas bort kan tillämpas tycker jag.

Hälsningar,
Henrik
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2011-03-25 18:23
Olof,
jag har inte tänkt sååå mycket men för 2013 och framåt så absolut. För 2012 så torde det ju också vara möjligt att ha ett färre antal regattor än det Torsten beskriver, dock beroende på hur det tidigare har kommunicerats ut och när. Hur som helst så skulle jag tycka det vore fantastiskt bra att bara ha en kvalregatta.
Torsten Jarnstam  torstenjarnstam@yahoo.se 2011-03-25 19:05
Hej Johan, Olof, Henrik och övriga!
Antalet kvalseglingar har under ett antal år varit två.
Vid årsmötet i samband med SM 2010 i Skanör, beslutades att vi skulle utöka antalet kvalseglingar till tre.
Anledning till denna utökning, är att få fler seglare att delta i våra Sverige Cup-regattor.

Helt klart kan årsmötet i samband med SM i Kullavik 12-14 augusti, besluta att minska antalet kvaltävlingar till två eller till en.

Kanske bra att hitta en lämplig nivå på antalet kvaltävlingar och hålla sig till det i fortsättningen. Så att vi inte vid varje årsmöte måste avsätta tid och engeri att diskutera hur många kvalseglingar vi ska ha.

Seglarhälsningar
Torsten Jarnstam
Ordförande Svenska Finnjolleförbundet
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2011-03-28 08:04
Jag har en känsla av att det alltid varit två eller tre kvalseglingar historiskt och att detta bara följts år efter år. Huruvida det ger fler seglare på sverigcuperna får vi aldrig svar på men som sagt, låt os fastställa det en gång för alla. Jag var inte med på årsmötet i Skanör så jag kände inte till hur resonemanget gick. Går det att ladda up protokollet från Årsmötet 2010?
Christian   2011-03-29 20:36
Johan,
Kanske läge att skriva ner tankarna och göra som en motion till årsmötet?
Diskussion blir det alltid, och var det innan beslutet i år.
Oavsett ens åsikter kanske vi skall ge det ett år med tre kvalseglingar och sen bestämma för framtiden.
/Christian

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se