Fakta/trim

Forum | Svara på detta inlägg
Sverker   2009-03-16 21:39
Hola,

Jag tycker Fakta/Trim-websidan bör uppdateras rejält med bilder, alternativa lösningar, förklaringar, tips och annat. Det är flera nya i klassen så en sådan sida behövs. Här kan man lägga in artiklar om segeltrim, master, mastlut etc. Kanske också vägledning när man ska köpa begagnad finne, ett par andra länder har den typen av råd tillgängliga på det sättet.

/s
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2009-03-17 13:51
Du har så rätt i det Sverker. Dock så har det inte varit prioriterat. Det som vi behöver till att börja med en är en båt med den allrs senaste "tuningen" och en digitalkamera. Överskrifterna på varje bild finns ju så - vem kan ta på sig att fota? Jag kan ta på mig att lägga in bilderna och tillsammans med Björn Allansson skriva embryo till text.
För trim vill jag rekommendera "tuning guides" som finns för nedladdning hos respektive segeltillverkare. De är oftast mest all-round och är uppdaterade. Givetvis kan vi lägga dit länkar!
Sverker   2009-03-17 17:58
Ok, jag hjälper gärna till. Hör av dig om det behövs. Fast vem vill ha trimtips av mig...

Kanske Christian har några tips på kosttillskott?

/s
Christian   2009-03-18 13:24
Kosttillskott är överreklamerat, behövs inte när man har "riktiga" grejer....

Kanske skall jobba på kosttillskottet vid seglingarna i Långedrag genom att bjuda på middag hemma i min trädgård?

Klappade på finnjollen under kappellet i går i vårsolen på Hamburgö. När man tittade ut över havet var det svårt att tänka på annat än att båten bara ville ut.

/CF
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2009-03-26 18:37
Tycker vi fotar en piffad! Finnjolle i Långedrag under TFO så utgår vi från de bilderna.

Petter Ivarsson   2009-04-15 13:23
Fantastiskt att någon tar tag i detta! Jag föreslår att ni sammanställer detta i olika dokument för varje tema. Sen tycker jag det vore bäst för alla om det slutligen kan sparas i pdf-format och så kan jag fixa länkning på trim-sidorna. Vad säger ni om det?
Sverker  sverker.hard@hotmail.com 2009-06-01 11:13
Låter bra. Vet inte om det blev något gjort ang. detta i Långedrag, alla var väl utmattade efter hårdvindsseglingarna. Vi skulle kuna göra ett nytt försök att ta en del bilder på Forsbergs minne.

/s
Petter   2009-06-11 22:49
Nu har jag börjat engagera mig i sajten igen och det är många saker att ta hand om. Nu fixade jag iaf så att dessa gamla trim-sidor funkar igen. Mest för att ni skall ha lite diskussionsundelag för något nyare.
Sverker Härd  sverker.hard@hotmail.com 2009-06-12 21:48
Snyggt, funkar bra som underlag för diskussion om vad som behövs och vad som ska skrivas och fotas. Blir mycket regn (i stället för vind tydligen) i helgen, så vi får se om vi kan ta bra bilder under Forbergs.

Webbsidorna ser för övrigt mycket bra ut. Guldstjärna till Petter för engagemanget med omarbetningar av webbsidan. Tex. detta att man direkt kan se vilka foruminlägg som är nya är bra.

/s
Lars M Hansen   2009-08-11 13:41
Kanske det räcker med en länk till tyska hemsidan:
http://www.finn-dinghy.de/technik/

där finns bilder
och dessutom Lamboleys ritningsspecifikationer och skisser

Lars
Petter   2009-08-11 15:06
Nej, jag tycker inte att det räcker men det är en bra början. Om man kompletterar bilder med ritningar och text så kan man få ihop nåt. Sen tycker jag det skall täcka hela båten. Allt från roderspärr till förtamp.
Per   2009-08-17 22:14
Här finns många fina tips också, bl a för den som kanske tänker kapsejsa någon gång:

http://www.regattaactiveimages.com/2006/ClinicMaterial/Safety/index.htm

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se