Elektronisk kompass (Tacktick)?

Forum | Svara på detta inlägg
Hasse   2007-01-30 10:58
Hur ställer vi oss till användandet av elektroniska kompasser?
Debatten pågår internationellt och vad jag förstår så är det mest en fråga om när de ska bli tillåtna.
Jag aktualiserar frågan pga. att jag håller på och bygger om min gamla Vanguard som har en risig kompass.
Är sugen på att använda samma kompass som jag använder till kölbåten (Tacktick Micro).
Är det möjligt att få dispans för nationella tävlingar?
Har sett att den redan används en del runt om i världen på Finnjollar.
christian Finnsgård  christian.finnsgard@chalmers.se 2007-01-30 15:14
Jag ställer mig mycket positiv till elektronisk kompass.
Min erfarenhet från Starbåten är helt och hållet positiv.
Den enda negativa i sammanhanget är att det bara finns en aktör på marknaden. Följden av detta blir som innom alla andra områden - dålig konkurrens ger höga priser, låg utveckling och låg kvalite.
Men med det sagt tycker jag fortfarande att Tacktick har stora fördelar jämfört med en traditionell kompass, och då bortser jag helt från den stora fördelen som inbyggd klocka ger. Kostnadsökning vid nyköp blir inte stort. Kompassen som sitter i nya båtar kostar 300€, till det en digital startklocka och priset blir ca 4000:-. Dyrare än en Tacktick Micro och ca 2500:- mindre än en Tacktick Racemaster.

Praktisk problem med vikt etc löser vi enkelt.

Enligt senaste finnfare kan det bli tillåtet med elektronisk kompass från mars månad (med ISAFs godkänande).

Och för er som har frågor om kompasserna så svarar jag gärna er om ni har tveksamheter. Om ni själva skall gå på båtmässorna kan ni väl prata med Silva och påpeka för dom att dom borde tillverka en variant?

Till sist så en detalj till. Finnjollen skall vara utvecklingsklassen av OS-klasserna.
Om jag inte är helt fel ute så har nu redan Tornado, 470 dam och herr, 49'er, Yngling och Starbåt elektroniska kompasser...
Bara det borde avgöra diskussionen.
Calle C   2007-01-30 18:56
Hej
Vad är födelen med en elektronisk kompass.
Kommer man ifrån deviationen eller.....
Hasse   2007-01-31 09:41
Nej, deviationen är ett lika litet problem som med en vanlig kompass....
Du är bara intresserad av relativ kursändring, inte absolut kompasskurs. Föll jag 10 grader, höjdade jag 7 grader, osv.
Fördelen med en elektronisk kompass är framförallt synbarheten. Det är lättare att läsa av siffror än några streck på en vanlig kompass.
En vanlig kompass är lätt att läsa av fel om man sitter i fel vinkel. En elektronisk kompass visar samma siffror oavsett var du befinner dig.
Det finns några fler fördelar och de kan du läsa om här...
http://www.tacktick.com/2007Tacktick/products/product_view.asp?prod=29
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2007-02-01 20:34
Jag är ju en konservativ stackare. Har i Starbåt upplevt elektroniska kmpasser en kan ju inte säga att jag är jätteimponerad. Personligen tycker jag att man med för hög ackurrans tappar man känslan och stirar för mycket på digitala siffror...Men självklart är ju att utvecklingen skall inte bromsas!
Sverker   2007-02-01 22:17
Jag tycker som farbror Johan.

/s

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se