Vanguard ??????????

Forum | Svara på detta inlägg
Calle C   2007-01-24 18:48
Hej
Vanguard mk-1 och 2 känner jag till.
Mk3 och 4, hur skiljer de sig, vilka årtal gäller för dem?
Calle C   2007-01-26 18:51
Ingen som vet något
Calle C   2007-01-30 19:01
Ingen visste något........

Hur som helst, nu är den köpt, en Mk4.
Ni får se på akterspegeln om det är någon skillnad... :-)
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2007-01-31 07:56
Jadu, de e inte lätt att veta skillnader i detalj men jag är ju tämligen säker på att MK4 är ett bättre köp MK1 i allafall. Mellan MK1 och MK2 vet jag att man gjorde en del ändringar i skrovformen. MK4 har tex en helt modern sittbrun i snitt med dagens båtar så det är väldigt positivt. Seglade själv en MK2 mitt första år och den hade inte någon ombygd sittbrunn vilket gjorde att vattenmängden i båten nästan alltid var tämligen stor. Du kommer att ges möjlighet att segla med en torr båt. Ser fram emot ytterligare en akterspegel i sommar.
Calle C   2007-01-31 22:00
Tack Johan

Då är det kanske inte något större felköp betr. själva båten.
Det är inte lätt när man köper på distans och bara kan se bilder.
Är det verkligen så ont om beg båtar i Sverige?
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2007-02-02 21:01
Visst varsågod. Tror säkert inköpet var väl investerade pengar. Beträffande båtbeståndet så finns det mycket båtar i landet men tyvärr värderar många ägare ägandet av båten mer än värdet den inbringar vid en försäljning, så tyvärr får vi nog leva vidare med denna båtbrist-situation
Calle C   2007-02-13 13:35
Nu har jag hämtat Finnjollen på DSVs nya lager, fraktpris ca 5.700:-, det var det värt.
Ska bli kul ikväll att plocka av kapellet och titta på skicket ordentligt.

Är det något speciellt som ska kollas extra noggrant?
Svenskt mätbrev?
Sverker Härd   2007-02-13 15:20
Ja du bör kolla finnjollekalendern noggrant och boka de helger då det är Sverigecup. Ska bli kul att se ditt nyförvärv!

/s
Calle C   2007-02-14 20:44
Nu återstår 3 alternativ.
Var skall båten läggas.
1. Björlanda, där har jag min stora båt det finns även någon finn men inte aktiv.
2. Getskär, uppfödd som seglare där på 50 och 60-talet. Finns många jollar där men bara 2 finnjollar.
3. Långedrag, Skitigt sötvatten men det finns några fler finnjollar.

Hur är kostnaderna på resp. ställe?
Hur är det med P-platser, omklädning etc.?
Vad rekommenderar ni?
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2007-02-15 22:02
Ja vad ska man rekommendera?? Jag flyttade upp från Göteborg till Sandviken förra året och har en del erfarenhet i ämnet då. Vi var ett aktiv gäng i Långedrag ett för några år sen, närmare 10 finnjollar. Dessvärre har generationsskiftet inte varit nådigt utan det finns idag 1 finnjoole där om du bortser från Daniel Birgmark som är lite överallt och seglar. Bra möjligheter med slip, fasta märken och möjlighet att vara med på träningar. Negativt är ingen sjö, strömt en massa båttrakfik, inte alltid enkelt med parkering och ett omklädningsrum som man inte alltid kommer in i, trots nyckelkort. Vi flyttade ut till Kullavik med träningen när det gick ned i Långedrag. Otroligt fina vatten, bra sjö och vindförhållanden. Mycket p-möjligheter. Idag finns dessvärre ingen Finnjolle kvar. Min rekommendation är att lägg båten där det finns fler båtar, det kanske rent av är att Getskär är bäst i dagsläget??

Inte mycket till hjälp kanske men en respons dock

/Johan
Calle C   2007-02-15 22:57
Tack Johan

Det får bli Getskär.
Får väl lura dit er allihop så småningom.
Calle C   2007-02-15 23:00
Jo en grej till.

Båten är köpt från UK.
Hur gör jag med mätbrev?
Vem har hand om det?
Segelnummer, etc.
Sverker   2007-02-16 10:26
Calle, jag är lätt att lura till Getskär. Det är mina gamla hemmavatten och jag vet att det är bra segling där. Tycker att vi siktar på en Sverigecup i Getskär 2008.

/s
Calle C   2007-02-16 12:48
Sverker, var har du din båt idag?
Vad seglade du för något i Getskär och under vilka år.
Hade ni sommarhus där?
Kul o höra...
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2007-02-16 19:33
Ändringen i mätbrevet gör du själv och en registrering on-line gör du på hemsidan, under rubriken \"Båtar\". Vi har ingen annan svensk registrering av båtar än denna. Mätbrevet är ju en värdehandling och bör således förvaras som en sådan.
Sverker   2007-02-17 12:06
Nu finns jag i Uppsala. Sommarhuset ligger i Djupvik på Tjörn lite längre ut i Hakefjorden. Hemmaklubben var egentilgen Stenungsunds SS men jag var lika mycket i Getskär. Först e-jolle och sedan laser. Slutet på 70-talet och början på 80-talet.
Calle C   2007-02-18 22:23
Hej Sverker
Du är nog lite yngre än jag.
På din tid var min jolletid över, hade då en blå 1/2-tonnare i Getskär. Bor du fortfarande i Djupvik på sommaren (Helmers place)?
Har lättat på kapellet på min nya (för mig) Finn, vad fin den är, Överraskad att man kan köpa ett båt enbart på bilder ifrån ett annat land och få hem den i ett skick som är fantastiskt. Måste bara greja bra kläder.
Måste bara ut, förstår ni.......
Christian  christian.finnsgard@chalmers.se 2007-02-19 15:27
Välkommen Calle!

Riktigt roligt att du skaffat en båt från England.
Jag måste säga att jag är nyfiken på den, är det månne GBR565 du köpte?
Jag kastade själv ett par ögon på den...
Om du köpte den så tror jag att du kommer att bli mycket nöjd. Priset var
konkurrenskraftigt.
Hoppas att du kommer och är med på seglingarna i Långedrag i maj, det kommer att bli ett utmärkt tillfälle att visa upp dig och skeppet.
Och sen lite mer om seglingen i området. Vi var några som funderade på att börja samla oss i Långedrag igen. Som det är nu kommer vi att vara 2-3 båtar i Kullavik under våren. Men vi tar diskussionen i Långedrag.

Glöm inte att lägga in din båt i registret här på hemsidan så får du segelnummer. Det är fler båtar på gång så det gäller att göra det i tid...

/CF
Calle C   2007-02-19 16:09
Hej o tack

Jo det är GBR565.
Priset var helrätt inkl. en kombitrailer.
Hinner jag bara träna lite så kommer jag.

Båten är inlagd, vet inte hur lång tid det tar här.
Christian  christian.finnsgard@chalmers.se 2007-02-19 17:39
Vist var priset rätt!
Kommer du att registrera trailern här hemma?
Jag har ett par på gång som jag troligen kommer att ta genom den
processen. Låt oss dela erfarenheter hur det går...
Jag har haft olika problem med det tidigare.

Du behöver inte träna innan Långedrag...
Alltid bäst träning när vi är många tillsammans.

/Christian
Calle C   2007-02-19 17:53
Registrering kan nog bli ett problem eftersom trailern är ofjädrad, men polisen har väl andra att jaga för fortkörning antar jag.

Ang. träning

Får väl hälla upp en whiskey och mentalträna istället
Calle C   2007-02-25 21:12
Hej Christian

Snygg bild du lagt upp.
Vänd den rätt och kolla in akterspegeln, det är det ända du kommer att se :-)
Christian  christian.finnsgard@chalmers.se 2007-02-26 09:04
Härligt!

Med tanke på övriga inläggen här på forumet blir det helt fel om jag skriver att jag längtar redan....
Tycker du har helt rätt i att vi får fixa till registrering på forumet. Nu börjar det bli löjligt.
Jag kollade in webstatistiken och det var helt upp åt väggarna vad mycket träffar vi har från USA. Lite underligt...
Din trailer, det skall inte vara några problem med registrering. Den är nog fjädrad. För den är säkerligen samma som dom jag hade med mig hem (West Mersea eller Rapid).
Det är i så fall torsionsfjädrad ALKO axel och kulkoppling som är EU godkända.
Man behöver sk CoC dokument och skaffa belysning (lös bräda a la England är ok, måste dock vid besiktning monteras på trailern). Mer problemetiskt är att den behöver ha ett EU, VIN nummer (Veichle Identification number) och antingen kan man försöka lösa det via vägverket (krångligt och dyrt) eller fixa från England.
Jag skall göra detta för mina trailrar (främst beställa CoC dokument). Vill du så kan jag i kontakten med tillverkaren fixa ett till dig med. I så fall, ta en bild på din typskylt på trailern och maila till mig så ordnar jag det. VIN nummer fixar vi efter att via har CoC dokument.

/Christian
Calle C   2007-02-26 11:58
Tack Christian
Jo, det är en West Mersea, ska ta en bild och maila till dig.

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se