Längd på rorkult?

Forum | Svara på detta inlägg
Hans Gustavsson  hans.gustavsson@se.atlascopco.com 2006-11-20 09:38
Nu kommer det en sån där fråga igen.....
Finns det någon "standardlängd" på rorkulten eller varierar den?
Anledningen att jag frågar är att jag försöker vänja mig av med ovanan från kölbåtssegling att styra med forehand-fattning (vid sidan av höften).
När jag försöker styra med backhand-fattning (vid magen) så blir vinkeln mellan rorkult och rorkultsförlängare så stor att styrningen blir okänslig. En längre rorkult skulle göra att vinkeln närmar sig 90 grader och lösa problemet. Vad är normalt?
Hittar inget i reglerna som begränsar längden på rorkulten men det finns givetvis en praktisk gräns. Min rorkult är ca. 125 cm lång.
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2006-11-20 13:11
Någon sån uttalad längd finns inte utan e flesta seglar med den längd som är levererad med rodret. Det du skall tänka på med rorkultslängden är att du skall kunna ha en bra placering i sittbrunnen (för läns) i alla typer av vindar. Är den för lång kommer du att svära ve och förbannelse över att du inte kan sitta bra långt akteröver.

Med en hängpinnefattning som du kallar forehandfattning är omöjlig att ha i en jolle. Du kommer aldrig att ha en chans att kunna styra och hänga effektivt med en sån fattning. Tipset är att du övar. Jag är fostrad i jolle och har seglat jolle i hela livet och jag kan berätta att jag har jollegreppet när jag seglar kölbåt och det funkar kanon.....testa!!

/Johan

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se