Val av torrdräkt

Forum | Svara på detta inlägg
Hans Gustavsson  hans.gustavsson@se.atlascopco.com 2006-10-12 10:43
Jag har insett att jag behöver en torrdräkt.
Dels pga. kylan men även av säkerhetsskäl.
Om man seglar ensam en Novemberdag och något händer ligger man pyrt till.
Inte så många båtar ute som kan plocka upp en......
Är tacksam för synpunkter från dem som använder torrdräkt.
Fabrikat? Tips?
/Hasse
Petter Ivarsson   2006-10-20 15:18
Gu va folk är sega å svara dig. Jag er nog fel person för jag åkte mest med våtdräkt och det var för 10 år sen men dem torrisar jag använde var Rukka och Helly Hansen. Rukka var billig och funkade. Helly var dyr men otroligt bra kvalite. Jag vill säga att våtdräkt är oslagbart om man är ute mycke/länge. Torrisen kan det gå hål på men är underbar om man bara skall ta en ensamtur bland isflaken.
Hasse   2006-10-23 17:05
Ja det är ingen vidare fart på forumet.....
Försöker dra mitt strå till stacken genom att ställa dumma frågor men det räcker ju inte.
Någon måste komma med de bra svaren också!
Har fått fråga Laser och Hobiecat-seglarna vad som är bästa kläderna att segla finn-jolle i. Borde gå att lösa inom familjen...
När du har våtdräkt vad har du på överkroppen? Jag har sett att det är populärt med "burka-byxor" och en smock på överkroppen.
Men voltar man och det är en 5 - 10 grader i vattnet så kan inte det vara någon höjdare. Smocken skyddar mot stänk men inte när man ligger i vattnet. Har jag missat något?
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2006-10-24 14:01
Mina erfarenheter inom detta är att torrdräkt inte är något vidare att segla i. Har slitit ut ett par styckna men nu har jag lagt ned detta med torrdräkt och kör Burkabyxor med smock och en massa fina lyckra och microfleecetröjor under. Så har jag seglat de senaste vintrarna. Alternativt kan vara en hel våtdräkt med burkas hängplattor men fortfarande smock och tröjjor. Tipset är förståss att hålla sig kvar i båten. Har haft Henri Lloyd torrdräkt som var en ren katastrof. Väldigt kort i ryggen vilket medförde att man såg ut som en strypt hund när man hängde plus att de var otroligt trång i dragkedjan. Var alltid tvungen att ha hjälp att kränga den av mig. Helly Hansen är bra grejjer. Vida och med lös passform och den bästa modellen som jag ser det. Jag tror att det börjar finnas en torrdräkt på marknaden med neoprenmuddar i stället för gummi. Satsa på en sådan om du har möjlighet så får du en mycket skönare tillvaro. MPX / Goretex i all ära men för träningssvängar på max 2 timmar räcker det men något som inte andas. Lägg resten av pengarna på nya prylar till båten i stället. Ett tips till....neoprenshorts under torrdräkt är bra för att motverka blåskatarren. När jag ändå skriver om vintersegling så brukar jag generellt aldrig använda handskar, dock ibland måste man och då brukar jag använda Gills neopren....bra passform och skapligt grepp. Brukar alltid ta av mej dom på undanvindar för att kunna köra enkelskuret och gippa med känsla....sen drar jag på mej dem när jag kryssar....det var mitt bidrag i debatten Lycka till
Hasse   2006-10-25 16:28
Tack för tipsen!
Hasse   2006-10-30 17:01
Efter att varit på en inköpsrunda till Stockholm följt av fem timmar segling i Lördags så tänkte jag rapportera lite om mina nyvunna erfarenheter. Kanske inte så mycket att dra några långtgående slutsatser av men ändå.......

Satsade på en torrdräkt av säkerhetsskäl. Är man ute utan följebåt och vattentemperaturen är under 15 - 12 grader så ska man inte chansa! Smock och tröjor hjälper inte mycket när du ligger i plurret......

Jag köpte en torrdräkt av farbrikat "GUL". Inte värstingmodellen som verkade en smula överarbetad utan den enklare modellen. Den modellen är lite smidigare men har kanske inte samma slitstyrka som den dyrare. Någon typ av andastyg är den gjord av.
Efter att ha provat Mustos dräkt så är jag mycket positivt överraskad av muddarna i GUL:en. De är gjorda i tunn neopren i ställe för latex (gummi). Mycket konfortabel utan strypkänsla!
I Muston fick jag panikångest...!
Bättre (?) dräkt till halva priset gjorde valet enkelt.
Inte upplevde jag den som speciellt klumpig heller. Smidigare än jollebyxor och jacka. Det finns inga "lösa" delar som kan fastna i båten.
Svår att ta på? Inte så farligt. Inga problem att göra det själv.

Under hade jag superunderställ och en fleeceoverall.
Var frös jag? Fötter och rumpa! Johans tips om neoprenshorts under overallen tror jag är en bra idé. Stoppningen på relingen blir blöt och kyler rejält.
På fötterna hade jag yllesockor, overall och tunna sockor utanpå.
Här ska jag nog köpa de billigaste, största stövlarna jag hittar så att man kan ha ett par sockor ytanpå overallen också.

Ett tips är att verkligen ta till i storlek. Det går åt mycket tyg när man sitter med böjd rygg. Prova inte bara stående!
Min fleeceoverall så stor ut men i "burkläge" fick jag antydan till falsett-röst......(kanske någon som vill byta en L mot en XL?)

Ett annat litet problem var mössan. Finnjollen är underbar båt men jag undrar hur lång Richard Sarby var...? Varje slag eller gipp resulterar i en touch på huvudet som ville tippa mössan i vattnet.
Frågan om det är hakrem eller stretching som är lösningen...
Johan Wíjk  johan_wijk@yahoo.com 2006-10-31 21:53
Gôtt att du hittat en dräkt du trivs med. Jag tror att du fokuserade på detaljer, typ neoprenmuddar etc.

Va beträffar mössa så....slimmad fleecemössa är lösningen ANNARS STRETCHA eller ät Alvedon

/Johan

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se