Finnjolln utrotningshotad?????

Forum | Svara på detta inlägg
Anders Johansson  anders.035103390@telia.com 2003-10-17 20:13
Varför så dåligt intresse för Finnjollen?

Antalet deltagare på Finnjolletävlingarna verkar vara på stadigt nedåtgående.
Är det någon som vet varför?
Är båtarna för dyra?
Är vingmasterna för dyra?
Måste man ha en båt byggd senare än -93 utrustad med vingmast för att vara med?
Är den alldeles för svårseglad?
Finnjollen marknadsförs som en ”muchojolle”. Måste man vara stor stark och smidig
för att klara den?

Efterlyser åtgärder för att öka antalet seglare.
I många andra idrotter har man motionsklass. Kan detta vara något att pröva?
En annan ide att prova kan vara en klass för äldre båtar med alu-master?

MVH
Anders Johansson
Nybörjare i S 581.



Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2003-10-20 13:11
Jag håller med dig till en viss del i detta. Båtar och utrustning är väldigt dyra. Materialet har tyvärr blivit för exotiskt för motionären (dock bara i Sverige verkar det som)

Om vi ser till finnklassen internationellt så är den otroligt stor bland herrar +40 år i de flesta länder. På Master VM i Tyskland i Somras lockades 140 deltagare. tror dock inte att de stora flertalet av de gubbarna var Macho, vältränade och smidiga. Jag har en känsla att av att i stort sett all segling har gått tillbaka i Sverige de senaste 10 åren. Vad detta beror på ska jag inte gå in närmare på men jag har mina egna teorier som jag gärna diskuterar i ett annat forum.

Vi hade på SM för två år sedan en klass för bästa Master. Då vi har en master i Sverige som är överlägsen alla andra så föll den idén, tyvärr. En annan aspekt som jag ser är att när vi inom förbundet talar om tävlingar vid planeringar så har vi våra 20-talet medlemmar som vi känner väl och vet ungefär vad de vill. Tyvärr så finns det ett väldigt begränsat antal äldre båtar med bland dessa medlemmar. Om alla intresserade seglare blev medlemmar så kunde vi få en annan diskussion och kanske en annan inriktning på kappseglandet och rent utav kanske fler båtar på regattorna?? Kanske fler deltagare på möten etc......

Visst kan vi ha fler "klasser" i klassen men frågan är om det skulle locka fler deltagare till regattorna och frågan är om det på sikt skulle hjälpa Finnjollen att utvecklas på sikt. Jag är tveksam till detta.



Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se