Starbåten på OS-programmet 2016?

Forum | Svara på detta inlägg
Torsten Jarnstam  torstenjarnstam@yahoo.se 2010-12-09 08:19
Hej alla Finnjolleseglare i Sverige!
Som de flesta redan har tagit del av, så är har ISAF"s Event Committe lagt sitt första förslag rörande de båtklasser som skall seglas på OS Rio 2016.

Återigen kan vi se att Finnjollen kommer att vara en av klasserna som föreslås att vara kvar på OS-programmet.

För en annan klassiker ser det mörkare ut, nämligen Starbåten.
En hel del radikala förändringar föreslås för övrigt.
Läs artikeln på SSF´s hemsida - klicka på länken på Finnjolleförbundets startsida.

Som jag ser det vore det ytterst olyckligt om Starbåten ramlar bort från OS-programmet 2016. Gör den det, är det säkerligen så att den inte kommer tillbaka i OS-sammanhang någon mer gång.
Det känns inte bra att ta bort Starbåten från OS-programmet, utan att man har tagit fram ett fullvärdigt ersättningsalternativ.

På OS tycker jag att Finnjollen och Starbåten hör hemma. Finnjollen - "one person dinghy" (heavyweight) och Starbåten för elitseglare/tvåmansbesättning.

Försvinner Starbåten från OS-arenan, finns det ingen båt på OS för de elitseglare som "vuxit ur" Finnjollen, men ändå vill ha en möjlighet att segla om OS-medaljer.

Är det någon fler än jag som tycker att vore olyckligt om Starbåten försvann från OS-programmet?

Seglarhälsningar
Torsten Jarnstam
Ordförande
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2010-12-09 21:14
Håller med dej Torsten. Starbåten var ur OS-programmet 1976 i Montreal och ersattes av Tempest där John Albrektsson och Ingvar Hansson vann OS-guld. Är det förresten det senaste guldet inom svensk segling? Redan 1980 var Starbåten tillbaka. Jag tror inte att Starbåten försvinner 2016 därför att en av världens genom tiderna bästa Starbåtsseglare är i från Rio, nämligen Troben Grael och vem skall kunna föröva honom och en hel nation att visa upp sig på hemmaplan....Många minuspoäng till IOK i så fall. Sedan är ju Jaques Rogge en sund herre så han kommer att peka med hela handen här.

Personligen tycker jag att OS-båtarna idag och uppdelningen i herr och dam är väldigt bra. Skall bli intressant i London (Weymouth) med Match racingen. Ja är lite tveksam till den men skall följa med intresse

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se