Eventuella förändringar av Sverige Cupen!

Forum | Svara på detta inlägg
Torsten Jarnstam  torstenjarnstam@yahoo.se 2010-11-02 08:49
Hej alla Finnjolleseglare i Sverige!
Sverige Cupen innehåller 4 deltävlingar per säsong:
Sverige Cup 1, runt 8-9 maj, GKSS Olympic Regatta, Långedrag.
Sverige Cup 2, runt 12-13 juni, "USS - Forsbergs Minne", Uppsala.

Sverige Cup 3, mitten/slutet av augusti, Internationellt Svenskt Mästerskap. Arrangör/ort varierar år från år.
Int. SM 2011 seglas i Kullavik.
Int. SM 2012 seglas i Nynäshamn (100 årsjubileum OS 1912 i Stockholm, OS-seglingarna genomfördes i Nynäshamn)
Int. SM 2013 - Skanörs Båtklubb? (avgörs vid styrelsemöte i november 2010).

Sverige Cup 4, runt 17-18/9, säsongsavslutning i Karlstad/Sola Cup, Jolleseglarna Karlstad.

För närvarande finns starka "Finnjollenästen" i Uppsala och Karlstad, men även på andra håll i vårt avlånga land, ökar Finnjollen i populäritet. Exempelvis i Örebroområdet finns det nu 5 Finnjolleseglare. Mycket roligt tycker vi i styrelsen!

Men även på andra orter finns det ett nyvaknat intresse för att börja segla Finnjolle. Bland annat av den anledningen, är det inte fel att börja fundera på om vi ska göra förändring av Sverige Cuporter eller om vi ska hålla fast så som det är dag.
Om vi ska göra någon eller några förändringar, så är det fr.o.m. säsongen 2012 vi i så fall kommer att göra ändringarna.

Vi i styrelsen vill att du här på forumet lämnar dina synpunkter senast 31 december 2010, så att vi hinner fatta beslut hur vi gör och under 2011 i god tid i så fall hinner ta kontakter med nya Sverige Cup-arrangörer och "förhandla" om bantyper, landaktiviteter m.m. enligt Svenska Finnjolleförbundets krav/önskelista.

Seglarhälsningar
Torsten Jarnstam
Ordförande
Hans Gustavsson  hans.gustavsson@se.atlascopco.com 2010-11-02 11:17
Hej!
Det är inte lätt att förändra Sverige Cupen då det finns en tradition (på gott och ont). Klubbarnas större tävlingar ligger på samma tidpunkter år från år, tex. Forsbergs på våren Och Sola på hösten.
Om det gick skulle jag vilja att vi inleder säsongen på en varm och skön insjö för att senare söka oss ut på havet. Premiären har de senaste åren varit väldigt tuff. För tuff för många av oss.
I början på maj är det dimma och drivis som härskar i Långedrag medans insjöarna bjuder på (nästan) badtemperaturer. Låga vattentemperaturer och långa utseglingar som resulterar i långa dagar på sjön är ingen toppenkombination.
Kanske det inte går att göra en rockad pga en massa praktiska själ (det måste ju finnas regattor att välja mellan) men jag tycker det skulle vara en fördel.
Tror också att det skulle innebära att fler ställer upp på samtliga tävlingar i Cverige Cupen.
Seglarhälsningar från en något bortklemad Hasse G....
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2010-11-25 08:18
Då förbundets styrelse har tagit beslutet att minst två av Sverigecuperna, inklusive SM skall seglas på havsbana blir det en viss begränsning i hur regattorna kan fördelas. Om vi skall segla i Uppsala, Karlstad och Långedrag får vi egentligen bara en regatta som kan ambuleras och det blir SM. Med styrelsens beslut så kommer kommer SM således att gå på havsbana, såvida inte Uppsala eller Karlstad arrangerar det. Är detta vad vi seglare vill eller har vi andra synpunkter? Personligen tycker jag att de klubbar som är intresserade av att arrangera SM skall få sin sak prövad av förbundets medlemmar på förslagsvis ett årsmöte 2 år innan arrangemanget skall köras. Jag håller inte med förbundet i sitt beslut om 50/50 havsbana - insjö. Ena året kan det bli 3 havsrace medans andra året 3 insjörace....har det betydelse? Nästa fråga, vad är syftet med en Sverigecupsegling? Marknadsföring? Aktivitet för förbundets medlemmar? Träffa kompisarna och tjôta på jollenplan? Vad är viktigt för oss seglare när vi åker på en Sverigecup? Personligen kan jag säga att jag vill segla, segla en jävla massa. Jag är inte upphetsad av långa utseglingar, långa väntetider på start och få deltagande båtar. Få båtar, hur bra är det i marknadsföringssynpunkt?

Många tankar som kom upp så jag hoppas någon kan ta över tråden och resonera vidare.

Snö snö snö.....långt till i vår men då jävlar :-)

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se