Registrera trailer

Forum | Svara på detta inlägg
Bengt Strömberg  bengt-stromberg@live.se 2009-11-03 14:33
Jag har en landsvägstrailer som importerades från England 2007 tillsammans med finnjollen GBR 565. Jag har ordnat papper från tilverkaren West Mersea trailer. Jag vet inte om den varit reggad i GBR. Ursprungskontroll skall göras av Vägverket men verkar stelbent. Är det någon som vet hur jag skall göra för att den skall gå igenom hos Bilprovningen ?
Tacksam för svar. Hälsningt SWE 744 Bengt
Lasse Larsson  lasse.l@live.se 2009-11-08 09:58
Inga problem Bengt. Allt Du behöver är tålamod och frimärken och några besök hos Bilprovningen.

Respekt Vägverk och Bilprovning är det viktigaste. Förmodligen även Transportstyrelsen.



Till min båt fnns en trailer, importerad från Tyskland. EU-land som EU-land. Nä du! Jag började hos bilprovningen. Båten på trailern och tyska belysningen, dvs bakljus, bromsljus och blinkers. Tvärstopp. Besiktning skall ske utan båt, bakljus max 400mm från bredaste punkt, positionsljus vita framåtriktade saknas, dimljus saknas och värst... först ursprungskontroll genom Vägverket.


Hem slickar sår och ett kuvert till VV med anhållan om sagda kontroll samt originalhandlingar.


Gick som smort, efter sex veckor. Ny tid hos BP. Nu utan båt men med hemsnickrad aluramp med alla lampor på plats. Tvärnit. För få siffror i chassinumret, endast 14, skall vara 17. Vad göra? Anhålla om dispens hos VV, skickar till fel VV, skall vara Borlänge inte Örebro, VV har ej internpost, ny anhållan till Borlänge. Bifall! Ny tid hos BP. Besiktning. Inga lampor lyser, gulliga gubbar lånar ut skruvmejsel, alla lampor lyser! Godkänd!! Nu återstår bara att vänta på reg.skylt. Och att montera bort den godkända belysningen som givetvis inte syns när båten lastas. Med gamla tyska skylten mot Holland om tre veckor.
Upplagd av Lasse kl. 11:55 0 kommentarer Hälsningar Lasse
Gert Pluto  gert.pluto@wtcteknik.se 2009-11-30 09:03
Om det är svårt att få in den med gamla tillverkareintyg så går det alltid att göra en liten förändring på den och ta in den som egen tillverkning. Jag gjorde så med min trailer. Lite pappersexersis, nytt ramnummer och tillverkareskylt. Sedan får ni senaste årsmodell och behöver inte besiktiga på 4 år. /Gert

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se