Ny båt?

Forum | Svara på detta inlägg
Jan-Erik florén  jan.floren@easysystem.se 2009-02-08 12:46
Hallå finn-kamrater!!!!!\r\nFörst trodde jag det var ett aprilskämt, att nya finn ska väga 3 kg mindre. Men det var de ju inte. Själv köpte jag Nr 725 i höstas, en Devoti 97, och trodde då att jag graderat upp mitt båtmaterial en del, vingmast osv.Hade ingen aning om att detta var på gång. Har det varit på\r\nremiss hos dom nationella förbunden? Jag är sannerligen ingen motståndare gällande utveckling av finn. Men genom det här olyckliga beslutet har ju majoriteten av båtarna reducerats till en\r\nB-klass. Jag förstår inte vad man vinner med det här beslutet. Finn har ju ändå stark ställning\r\nsom bl.a oly´mpisk. Det är inte bara 3 kg det handlar om - det är den subtila och avanserade\r\nviktfördelning, som vi aldrig kan åstadkomma med våra \"gamla\" båtar. För mig känns det som det\r\när någon slags centraleuropeisk båtbyggarmaffia som pressat fram det här beslutet - naturligtvis för att uppnå en ny marknad. Ska vi segla fortsättningen i en a-och en B-klass?\r\nTrots min ringa ålder, så tyckte jag förra året var vanssinnigt roligt (även i Sandviken) -\r\ninte minst Sverigecupen i Karlstad. Hela hösten och vintern har jag svettats på gymmet och tänkte verkligen satsa i år - men jag blev lite deppig av det här beslutet. Åka till MasterVM\r\noch möta duktiga gubbar i sprillans nya lätta båtar har jag redan lagt ner. Men Göteborg och\r\nnaturligtvis SM ska jag vara med på och i höst Karlstad.\r\nKanske jag har övereagerat en aning - därför hoppas jag på reaktioner från er, med synpunkter\r\nosv.\r\nTrots allt ser jag fram mot en nya spännande ssäsong!\r\n\r\nJanne Florén\r\n\"Strandhagen\"\r\nN. Grundsund (Micke! Idag ligger Kornö och speglar sig i vattenytan\r\n - så himmla fint. Lite vår känns det !!!!!!!\r\n
Christian Finnsgård  christian.finnsgard@chalmers.se 2009-02-10 14:13
Hej Janne!
Tror inte du behöver oroa dig så mycket, kolla in den andra tråden på forumet om omvägning och omsving av båtar.
Din båt har 5 kilo bly så du kommer bara att kunna ta bort tre av dessa om du så önskar.
Dom nya båtarna kommer att byggas lika, men med mindre bly från början så båtarna kommer att vara identiska med våra men med en annan kompass (om man väljer det som tillval).
För oss andra blir det till att väga och och/eller svinga om sin båt.
Skvallret från Karlstad är att det finns jigg, eller åtminstone brackets för att svinga om sin båt där.
Jag kommer själv att göra tvåstegsraket med min båt. Jag har bytt kompass och behöver därför väga om min båt först. Sen kommer jag att ta ut bly och svinga om den när jag tycker att det är dags.

Första frågan du skall ställa dig är om din båt har några blyvikter i sig!
Jag vet en tidigare ägare sålde båten med blyvikterna i en plastpåse, så kolla först så att
du har fått med dom antingen monterade eller lösa. Om dom inte sitter i har du ju en båt som är 2 kg lättare än dom nya reglerna...

/CF
Mikael Brandt  mikaelbrandt721@hotmail.com 2009-02-11 18:15
Lugn i stormen. 3 kg spelar liten eller ingen roll, rorsman rigg och segel är 99, % av kappseglingen i finn, men jag förstår dina reaktioner, svårt att psykologiskt segla med för tung båt, men jag tror att fartskillnaden blir minimal.
Var på Kornö i lördags och begravning i Lyse Kyrka av Kornöbo i fredags. En stämningsfull helg med blankt vatten och bohuslänsk grå storslagenhet!
Vi finns!
Sverker   2009-02-11 23:32
Nedanstående mail har börjat cirkulera bland UKF-finnar, men bör förstås upp på finnforumet också:

Är NI intresserade av att mäta om er jolle med nya kompassen och ny vikt!?!

PLATS: Johan Tillanders pappas segelloft - VÄSTERÅS, (varmt och gott hos Albatrosssegel)
MÄTARE: Juri Saraskin, IFA's Chief measurer som tar med sitt kit för vägning och swing från Estland.
KOSTNAD: Beroende av antal som vill delta men vi hamnar väl omkring 450 euro totalt inkl. Tackticken.
TIDPUNKT: Runt 8-9/3.

Deadline för anmälan 20.2.

Anmälan till lasse.l@live.se (Lasse Larsson i Västerås är sammanhållande)
Lasse nås annars på:
0707 405508 alt,
0763 484301

Gert Pluto  gert.pluto@wtcteknik.se 2009-02-17 10:40
Hej ! Alla Devoti som jag har tittat på har onödig vikt i form av överdimensionerade block och tamp till trimlinorna, många dessutom med stora schacklar och stödfjädrar. Jag bytte tamp, shacklar och block till trimlinorna och minskade vikten med 0,6 kg i förskeppet, funktioner är lika bra. Jag hade mindre block från början än Devoti
....................................... ......

Jag håller på att översätta de internationella mätreglerna för finnjolle till svenska. Finns det någon mer än Torsten som kan tänka sig att hjälpa till att granska min översättning ? Min Engelska är inte den bästa och det är många tekniska ord och termer som behöver bli rätt. /Gert Pluto
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2009-02-26 15:07
Mycket bra initiativ Gert med översättning. Jag har inga problem att granska en översättning så du kan maila en draft till mig.

För att gå tillbaka lite till mätning så kommer jag att göra som Christian. Jag är väldigt osäker på om jag överhuvudtaget vill segla med digitalkompass utan kommer att testa det lite under sommaren. Om det funkar så överväger jag att byta. Känns inte helt bra att få ett nytt mätbrev på något oprövat tycker jag.

1/2 meter snö i Sandviken och mer vräker ned i skrivande stund. Inte enkelt att segla på tundran.

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se