Sverigecupen 2009

Forum | Svara på detta inlägg
Björn Allansson  bjorn@sailbjorn.se 2009-01-16 12:43
Styrelsen har fått in en del förfrågningar om vilka tävlingar som kommer ingå i Sverigecupen 2009.
* En del röster har höjts att de inte önskar att tävla på samma plats två gånger under samma år.
* Andra att Danska inte borde ingå i Sverigecupen, då större sverigecupen isf avgörs på ett fåtal dagar, samt att det varit dålig svensk uppslutning tidigare, vilket gör att deltaga räcker för att få bra placering.
* Ytterligare röster har höjts för att ta med Finnwasan i Sverigecupen. Gällande det sistnämnda har dock styrelsen beslutat att Finnwasan inte kommer att ingå i Sverigecupen 2009, men lämnar det öppet för kommande år.

Idag har vi därmed GKSS 9-10 maj, SM 13-16 aug samt Karlstad 26-27 sep helt spikade. Vilka andra förslag finns. Kommer ni att åka till andra orter och tävla, isf när är det mest passande tidsmässigt?

Sverker Härd  sverker.hard@hotmail.com 2009-01-16 14:38
Innebär trveksamheten att delta i seglingar två gånger på samma ort att vi inte kan räkna med utsocknes finnar till Vårknoppen och Forsbergs minne? Vore ju trist. Tre Sverigecuper är aningen magert. Sverigecupen ska vara en serie som uppmuntrar brett deltagande. En närliggande fråga är vilka race som ingår i EM- och VM-kval?

/s
Olof Lundqvist   2009-01-17 09:09
Jag tycker gott att Danska mästerskapen kan ingå i Sverigecupen av följande skäl: (i) det blir i vart fall blir en tävling i (närheten av) södra Sverige, (ii) DM är en tävling i stort, trevligt och bra startfält, (iii) kommer det svenskar till DM kommer det danskar till SM, (iv) nu ligger ju inte Danmark i Sverige, men, om inte DM ingår i cupen kanske vi skulle döpa om denna till Uppsala- och Karlstadscupen, (v) bara det faktum att DM ingår i cupen tror jag öppnar svenska finnjolleseglares ögon för möjligheten att dra till de yndige öarna i sydväst (ha med DM i två år till och utvärdera det svenska delatagndet då - skulle tro att det blir dubbelt så många svenskar i år på DM än förra året. Rent personligt är DM faktiskt årets seglingsmässiga höjdpunkt, dvs minst lika bra, trevligt och kul som SM och ett besök kan därför verkligen rekommenderas.


Sverker Härd  sverker.hard@hotmail.com 2009-01-17 13:55
Kloka synpunkter från Olof, och jag håller med om i princip allt. DM har under lång tid varit den mest högkvalitativa regattan i norden - dessutom är den ju för det mesta en havsregatta och inte ett insjörace. Bättre att försöka uppmuntra svenskt deltagande än att ge upp idén. Tror svensk finnsegling utvecklas av att mäta krafterna med trevliga och duktiga danskar, holländare och tyskar. Förra året var ett par italienare med också.

Bra att styrelsen tar upp detta, fast jag har inte på forumet sätt någon av de synpunkter som tas upp i det första inlägget. Tidigare inlägg jag sett påpekar - med rätta - att det är för mycket med sex delragattor och att vi bör undvika orter med svagt deltagande (i betydelsen få båtar ;-)Vänersborg tex.)

/s
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2009-01-20 13:20
Ett par frågor bara rörande deltagande -
1) Skall vi se en Sverigecup som Sverigecup bara att den är utlyst som tävling eller skall vi ha ett min. deltagarantal för att den skall räknas in?

2) Om vi skall dublera någon ort - vilken kan då vara den bästa för det? Uppsala? Karlstad? eller kanske ytterligare något på Västkusten? Vart bör vi kunna få bästa uppslutningen alternativt vad är det bästa för Finnjolleklassen?

Björn Allansson  bjorn@sailbjorn.se 2009-01-20 14:52
Hej! Har precis fått mail av Janne Floren, som föreslår Marstrandsregattan som förslag för sommaren. Ingen aning om vi skulle vara inbjudna, hört att vi inte alltid varit det... Kunde detta vara ett alternativ? Inte hunnit kolla upp datum.

Finns det fler röster gällande Danmark? Jag är personligen väldigt possitivt inställd till danska som en Sverigecup. Dock krävs bra svenskt deltagande enligt mig. För 4:a svenskar som förra året kändes lite larvigt, även om tävlingen i sig var strålande och med stort startfält.

Precis som Sverker skriver måste vi se till att undvika ytterligare en tävling likt Vänersborg och TFO, då jag tror detta skadar klassen betydligt mer än gynnar den. Men måste detta innebära dubblering på vissa orter i Sverigecupen. Som student fungerar Uppsala strålande att besöka ;) och Karlstad ligger mig varmt om hjärtat, men tror trots detta att spridning vore bra.

Skulle ett alternativ vara att alltid lägga SM på andra orter? Detta verkar ju vara den enda tävling som garanterar ett stort startfält. Då skulle vi fyra spikade Sverigecuper i Sverige och eventuellt även danska som en femte. Är detta något att jobba på?
Björn Allansson  bjorn@sailbjorn.se 2009-01-20 14:55
Gällande Johans fråga anser jag att vi borde ha ett minimum på 5 deltagare för att en Sverigecup skall räknas in i Sverigecupen. Kanske dags att skriva om Sverigecupsreglerna?

Sverker Härd  sverker.hard@hotmail.com 2009-01-20 23:36
Bra frågor Björn, och Marstrand är ju ett härligt ställe Janne. Regler om antalet deltagare känns som ett tecken på en klass med problem. Regeln "behövs" bara om man väljer fel orter. På vad sätt skulle man undvika att skada klassen om man diskvalificerar ex-vis Vänersborgsregattan i efterhand? Skadan är ju redan skedd.

Är tex. inte givet att det blir 5 på TFO i Långedrag. Jag är själv tveksam och anar att några andra UKF:are också är det. Lång transport, svinkallt i vattnet/luften och två timmars utsegling till banan mellan oljetankers, gemensam start med 49:er, timslång väntan mellan starterna (är det alltid på TFO) och sedan två timmars insegling (nya oljetankers...) Inte särskilt lockande för gamlingar som jag. Måste jag välja mellan mellan TFO i Långedrag och Vårknoppen i Uppsala så ...

Finns fördelar med att lägga regattor på "säkra" orter. Jag är inte sugen på att åka land och rike runt för att segla mot en handfull båtar - och dessutom inte veta förrän i efterhand om jag är på väg till en Sverigecup. Däremot åker jag gärna till Karlstad fyra gånger om året - oavsett om det är Sverigecup eller inte - för att det är ett stort gäng som seglar. Och till SM även om det skulle gå i Östersund.

I klasser som Laser, e-jolle etc. kan man kosta på sig lyxen att fördela Svericupen över landet. I finnjolleklassen är det kanske också viktigt att ta vara på och utveckla de orter som har seglare eller potential. Ett problem för UKF har är att "kärntruppen" seglare sällan är hemma och seglar utan i väg på andra race. För egen del börjar jag gilla idén att istället stötta Mickes jobb att hålla liv i klassen hemmaplan.

Behövs Sverigecupen? Sverigesäsongen för min del blir ungefär så här: Vårknoppen, Forsbergs, gärna Karlstads junitävling, Danska, Svenska och Karlstad igen. Ska försöka vara med på detta oavsett om det är Sverigecup eller inte. Vet redan nu att det kommer vara båtar på startlinen. Denna serie kallar jag för Sverker-cupen (regattor i vind över 4 m/sek kan ev i efterhand komma att ogiltigförklaras). Dessutom har jag fått en inbjudan till Moskva och Ryska mästerkapen. Ryssarna kan ev. stå för jolle etc., bara att ta flyget. Någon som hänger på?

Inte så mycket konkret i allt detta kanske men ang Björns fråga om orter: Hav och V-kusten har högsta prio! Marstrand är läckert, men jag tror Getskär/Stenungsund har potential. Långt söderut i Olof-land finns ju Borstahusen. Till SM kommer många oavsett var det är (tom Sandviken!). Men att inte med jämna mellanrum lägga SM hos KKF eller UKF vore tokigt.

/s

Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2009-01-21 10:57
Många kloka ord från en mängd kloka människor - Hur som helst, behöver Sverigecup vara en serie där alla har möjlighet att vara med och deltaga eller skall det kanske vara en "breddserie" där flit belönas? Jag kan se det roliga i att kanske kasta in 6-7 st regattor (där vi vet att finnjollar kommer att deltaga) i en Sverigecup - detta bör vid sidan av bra segling oxå kunna generera än bättre kamratskap och social tillvaro som jag tror är otroligt viktigt för Finnjollens överlevnad i Sverige.

För min del är det helt ok att köra 2 eller 3 regattor i Uppsala. Ett par i Karlstad, Västkusten och kanske tom danska. Kan det vara en idé?
Björn Allansson  bjorn@sailbjorn.se 2009-01-21 15:56
Detta skulle kunna vara ett alternativ som Johan kom med. Blir mer likt det tyska Ranglistan. Är detta ett bra alternativ, för min del är detta eller spridning av regattorna de bästa alternativen.



Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se