Kanske inte ett ämne för en nybörjare att svara på men jag gör ett försök ändå.....
Det finns inget magiskt i att bommen ska ner i däck, det man vill uppnå är en viss spänning i akterliket för att få en viss böj på masten för att passa en given mast/segel-kombination.
På en äldre båt där bara mastfoten går att justera är mastlutet ett ungefärligt mått på maximal akterliks-spänning och därmed mastkrummet. När bommen är i däck så vet man att nu är mastkrum och därmed buken i seglet så som det var tänkt.
Lämpligt mastlut är inte heller det någon exakt vetenskap utan individuellt beroende på vindstyrka, mast, segel, kroppsvikt, hur mycket du orkar burka, styrteknik, osv.
Vill du vara hipp ska du inte mäta mastlutet med måttband utan mäta kraften det åtgår för att få bommen i däck, dvs. akterliksspänningen.
Det som också händer när man ändrar mastlutet är att lovgirigheten ändras. Rakare mast flyttar segelplanet framåt, närmare lateralplanet (centerbordet) så att lovgirigheten minskar och omvänt. I starkare vindar vill man uppnå bägge sakerna, krummare mast och därmed plattare segel samt minska lovgirigheten = rakare mast.
I lätta vindar där lovgirigheten inte är något problem vill du öka lovgirigheten (relativt) genom att luta masten mer för att få lite mer tryck och känsla i rodret.
Om du kan flytta masten i däcket så blir ju saken mer komplicerad (eller enklare!?).
Räta upp masten så att du kommer under bommen, flytta sedan hela masten (fot och däck) i längsledd så att lovgirigheten blir lagom. Nu "får" du inte skota i däcket utan så mycket över däck som du lyft bommen. Nu har du samma akterlikspänning, samma mastkrum, samma buk som innan men lite högre bom!
Vän av ordning kan invända att bommen nära däck och ett mer triangelformat segel är en fördel aerodynamiskt. Visst, så är det säkert men skillnaden är nog marginell.
Själv funderar jag på om det är värt besväret. I bästa fall vinner du kanske 10 cm (?). Det innebär fortfarande att bommen är låg, bekvämt kommer det aldrig att bli.
Såg en bild på någon som seglade Finn i hockey-hjälm. Kanske ett alternativ...?
|