Mastvinkel

Forum | Svara på detta inlägg
Calle C   2007-01-19 10:33
Hur stor betydelse har mastvinkeln.
mao jag är lite äldre och inte längre så smidig, vill därför ha bommen ett antal cm högre upp.
Vad tappar jag på det? Går det att kompensera på annat sätt?
Petter   2007-01-22 14:24
Du förändrar båtens segelegenskaper radikalt. Om du flyttar upp seglet/masten flyttar du upp segeltryckcentrum och kommer att få en båt med högretyngdpunkt. Den blir jobbig att hålla plan när det blåser, den kommer att bli vingligare på undanvindar etc. Om du tycker att det är så jobbigt förslår jag någon jolletyp med högre bom. Kanske Laser, Snipe eller nåt annat ?
Petter   2007-01-22 14:31
Jag kanske missuppfattade dig en del? Jag antog att du ville höja masten, du kanske menade att vrida den lite framåt. Detta brukar man göra för att ändra lov/fallgirighet. Framät = fallgirig, bakåt = lovgirig. Man vill ha en ganska avvägd balans där så att båten vill lova lite lätt på kryssarna. Om du skulle skruva masten framåt får du lite av dem effekterna jag snackade om i förra inlägget.
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2007-01-22 17:41
Om syftet med att vinkla masten framåt för att komma under bommen och du inte har ambitioner i kappsegling etc så är det inte så mycket att fundera på. När det blåser mer 4-5 m/s skotar man normalt ned bommen i däck. Om du gör detta så kommer du troligtvis inte att få ett akterlik som öppnar upp ordentligen och sålunda får du en båt som blir hopplös att hänga/hålla plan. Rekommendationen jag ge vid dessa förhållanden är....ned max med travaren. Räcker inte det...skote någon cm mindre så öppnar sig akterliket. Vad beträffar vinglig båt på läns - den blir marginell och kompenseras väldigt bra med lite mer skot och lite mer centerbord i vattnet. Finnjollen är en perfekt båt för samtliga seglare och bör ej bytas ut mot mindre och ostabilare jollar. Lycka till!
Calle C   2007-01-22 22:22
Hej
Tack för svar.
Nej, jag tänker inte höja masten... :-)
Jovisst vill jag kappsegla, sist med Finn var på 60-talet.
Men det är ju en helt annan båt idag.
Min fråga gäller igentligen om viktsplaceringen flyttas lite mer akteröver och mastlutningen föröver om detta då kan kompensera varandra utan att tappa något annat.

En fråga till: Hur står sig en Vanguard MK4 idag?
Hasse   2007-01-23 08:10
Kanske inte ett ämne för en nybörjare att svara på men jag gör ett försök ändå.....
Det finns inget magiskt i att bommen ska ner i däck, det man vill uppnå är en viss spänning i akterliket för att få en viss böj på masten för att passa en given mast/segel-kombination.
På en äldre båt där bara mastfoten går att justera är mastlutet ett ungefärligt mått på maximal akterliks-spänning och därmed mastkrummet. När bommen är i däck så vet man att nu är mastkrum och därmed buken i seglet så som det var tänkt.
Lämpligt mastlut är inte heller det någon exakt vetenskap utan individuellt beroende på vindstyrka, mast, segel, kroppsvikt, hur mycket du orkar burka, styrteknik, osv.
Vill du vara hipp ska du inte mäta mastlutet med måttband utan mäta kraften det åtgår för att få bommen i däck, dvs. akterliksspänningen.
Det som också händer när man ändrar mastlutet är att lovgirigheten ändras. Rakare mast flyttar segelplanet framåt, närmare lateralplanet (centerbordet) så att lovgirigheten minskar och omvänt. I starkare vindar vill man uppnå bägge sakerna, krummare mast och därmed plattare segel samt minska lovgirigheten = rakare mast.
I lätta vindar där lovgirigheten inte är något problem vill du öka lovgirigheten (relativt) genom att luta masten mer för att få lite mer tryck och känsla i rodret.
Om du kan flytta masten i däcket så blir ju saken mer komplicerad (eller enklare!?).
Räta upp masten så att du kommer under bommen, flytta sedan hela masten (fot och däck) i längsledd så att lovgirigheten blir lagom. Nu "får" du inte skota i däcket utan så mycket över däck som du lyft bommen. Nu har du samma akterlikspänning, samma mastkrum, samma buk som innan men lite högre bom!
Vän av ordning kan invända att bommen nära däck och ett mer triangelformat segel är en fördel aerodynamiskt. Visst, så är det säkert men skillnaden är nog marginell.

Själv funderar jag på om det är värt besväret. I bästa fall vinner du kanske 10 cm (?). Det innebär fortfarande att bommen är låg, bekvämt kommer det aldrig att bli.
Såg en bild på någon som seglade Finn i hockey-hjälm. Kanske ett alternativ...?
Calle C   2007-01-23 10:09
Tack Hasse
Du rättade ut många av mina funderingar där.
Så 3-4 cm skillnad bör inte vara en katastrof även på kappsegling, under förutsättning att trimet fungerar för det.
Ex. vis med Devotis maskrage.
Är jag rätt ute?
Hasse   2007-01-23 11:31
Jag tror det (tills någon som kan det här bättre hävdar motsatsen.....:-)...)
Om du inte redan kan justera masten i däck så skulle jag aldrig lägga pengar och tid på att fixa till det för att "vinna" några centimeter.
Lättar du på skotet så åker bommen upp och du kommer under.
Ett större problem än mastlutet är att komma ihåg att släppa rejält på kicken när man börjar kryssa.
Jag brukar upptäcka det vid första slaget......Ajajaj.... :-(
Hasse   2007-01-23 15:13
Glömde en sak....
Om du ska göra förändringar på båten, kolla vad klassbestämmelserna tillåter!
Trist att tex. upptäcka att du inte kan (får) justera masten åt det hållet du tänkt dig.
Petter   2007-01-23 20:27
Jag kommer ihåg att det nån gång på 90-talet släpptes mer fritt att justera masten i längsled även uppe på däck. Många därav mig flyttade fram masten 2-3 cm och upplevde att jollen blev mycket mer lättseglad i hårt väder. Mer lätt på rodret.
Hasse   2007-02-06 15:07
Kolla den här länken;
http://www.finn-dinghy.de/phpBB2/viewtopic.php?t=151
Det verkar som hela masten på en Devoti sitter längre fram än den gör på tex. en Vanguard.
Monterar du en justerbar mastkrage á la Devoti så måste du kanske flytta mastfoten också.
Calle C   2007-02-06 19:31
Hej
Båten ska vara utrustad med alla Devotis uppgraderingar.
Även justerbar mastkrage.

HM1R, vad är det för segel?

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se