Svergecup 2007?

Forum | Svara på detta inlägg
Sverker   2006-11-21 00:01
Känns långt borta nu, men för att vara säker på att det blir Svergecupsegling också 2007, så vill jag börja boka helger redan nu. Vilket blev det slutliga datumet för SM i Borstaviken? Vilka övriga Sverigecupseglingar blir det?

Fyra race är för lite, bättre med 5-7 st. Gärna ett race i Uppsala. Och eftersom farbröderna i Karlstad inte gärna flyttar på sig, så får vi andra väl komma dit. Man skulle kunna lägga in Danska mästerskapen och NM i Sverigecup-serien också. Samt TFO i Långedrag och Stockholm.

Kanske finns några nya orter med gryende finnintresse? Verkar ju vara lite aktivitet runt Örebro. Motala ligger ju mitt i landet. Sandviken vore ju fantastiskt för familjen att få besöka. Tex.
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2006-11-21 09:32
Jag håller med dig Sverker. Det vore gör-skoj att få ett större antal tävlngar i Sverigecup, dock tror jag inte vi skall ha fler utländska regattor med än NM. Vidare så vore det väldigt skoj att få segla på lite nya ställen och få en möjlighet att träffa nya seglare. Hur kommer vi att göra med Alu-Cup?? kommer några Alu-seglare till SM? Skall vi ha Au-cup i Sverigecup? Kommer några Alu-seglare att deltaga utanför Karlstad??

SM kommer att gå i Borstahusen 30/7-1/8
TFO - Långedrag kommer att gå 12-13/5

Här är de lokala helgerna för 2007 så på dessa datum bör vi få till resterande regattor.....vad säjer vi?
26-27 maj
3-4 juni
18-19 aug
1-2 september
15-16 september 
Hasse   2006-11-22 14:53
Vad är kravet på en deltävling i Sverigecupen?
Hur många delseglingar krävs det? Måste tävlingen vara över två dagar? Etc, etc?
Anledningen till att jag frågar är att det är svårt för nya och ovana arrangörer att fixa en hel seglingshelg med allt vad det innebär.
En endagarstävling är betydligt lättare.
Hur görs poängberäkningen nu? Räknas varje tävling eller delsegling? Ett SM med kanske 9 delseglingar borde väl väga tyngre än en helgregatta med kanske 4 delseglingar.
Om varje delsegling räknas så blir det lättare att arrangera nya (kortare) tävlingar.
Mot detta står att man vill att så många som möjligt ska komma på flertalet tävlingar. Är det en endagarstävling så väger den inte den så tungt i sammandraget, alltså lättare att prioritera bort.
Är det OK att segla med andra båttyper?
I min klubb skulle det nog bli enklare att arrangera om vi seglar tillsammans med tex. E-jollar.
Stefan Fagerlund   2006-11-24 16:07
Under Dokument ligger ett diskussionsunderlag för vad Finnjolleförbundet ställer som krav på arrangörer av regattor. Titta gärna där och kom med synpunkter.

När det gäller antalet regattor tror jag att det blir svårt att få ett hyfsat antal deltagare till varje regatta om det blir fler. Det är svårt att få finnjolleflottan att röra sig över landet som det är idag.

Idén med endagarsregattor gör nog tyvärr att än fler väljer att stanna hemma vid dessa tillfällen.
Jolleklasserna i Södermanland brukar ha sammandrag där man har träning på lördagen och kappsegling på söndagen, kanske kunde vara något för Finnjolleklassen?

Idag räknas varje delsegling i Sverige Cupen och en på sju (tror jag det är) får räknas bort i sammandraget.

Att segla tillsammans med andra båttyper brukar inte vara något problem så länge vi får segla på egen bana eller loop (se kraven på arrangörer). I Uppsala häromsistens löstes detta med en yttre triangel för Finn och en inre för E-jolle och OP vilket inte vållade några större problem för någon klass. Bra lösning!

I helgen lovar SMHI 7 - 9 m/s från söder så då skall grejorna luftas!
Fläsket i lovart!

/Stefan
Sverker   2006-11-24 20:37
Antalet seglare beror på var vi är. Tänkbart upplägg skulle kunna vara:

1. TFO/Långedrag i maj - I Gbgtrakten finns finnseglare och västkusten bör med i Sverigecupen.

2. Uppsala senare i maj (har inte förankrat detta med UKF). Vårknoppen är kulturhistoriia. UKF har förhandlingar med OK-förbundet om datum, OK-seglarna vill också var i Uppsala i maj.

3. NM var? när? Ok man får resa men man kan vara säker på att om man reser dit så får man segla med ett hyggligt stort fält.

4. SM i augusti. Självklart.

5. Karlstad alt Uppsala i september ( har inte förankrat detta med UKF).

6. TFO Stockholm i oktober eller Karlstad, Sola cup i oktober. Är tveksam till KSSS TFO. Trångt med plats i hamnen och finnjollen verkar ju stendöd i Sthlm. Seglingen på Baggen är härlig, men som avslutning på Sverigecup finns bättre alternativ (Karlstad, Uppsala).

7. Vore kul med nytt ställe. Vättern? Hjälmaren? Mitten på juni skulle funka, får inte krocka med Masters i Spanien.

Håller med Stefan om endagsregattor. Det trista jobbet är att packa båt, och om man måste göra det så vill man segla så mycket som möjligt - minst två dagar.
Christian Finnsgård  christian.finnsgard@chalmers.se 2006-11-27 10:58
Vad roligt med en tidig och bra diskussion.

Några synpunkter.
Det är en fördel för oss att segla med andra klasser.
Att segla med Laser är viktigt se bara till de senaste årens klara steg från Laser till Finn. Kristian Åderman, Johan Tillander, Daniel Birgmark och nu i år Björn Allansson.
Koppling till Laser tror jag är viktigare än andra klasser då det ständigt kommer ett nytillflöde till den klassen av unga seglare. Om vi sen kan skumma av dessa är det bra.

Tvådagarsregattor är att föredra, då vi inte är så många att vi kan locka lokala seglare till endagsregattor. Det finns helt enkelt inte så många seglare...
Och det är en mindre apparat att packa båten, när den sen är packad spelar Uppsala eller två vikar bort på hemmaplan ingen större skillnad.

Nytt ställe vore roligt. Varför inte Västerås?

För att Bygga vidare på Sverker:
TFO Långedrag bra
Vårknoppen - OK (en regatta per år i Uppsala är minimum)
NM - inte med i Sverige kuppen om det inte går i Sverige
SM
Karlstad

TFO i Saltis tycker jag inte ens vi skall fundera på. Har inte varit bra dom gånger jag varit där och det ömsesidiga intresset är väl helt obefintligt när inte Fredrik är med.

/CF
Sverker   2006-11-28 11:11
Västerås är ok. Efter Masters i maj/juni eller på sensommarkanten.

Problemet med Vårknoppen just nu är att OKseglarna också vill vara med, och vi har svårt att hitta en helg som passar både ok och finnkalendern. För finn gäller det att det inte ligger samtidigt som TFO i Långedrag. Alternativ för Ua skulle kunna vara i mitten på september då vi har DM och det garanterat finns en funktionärsorganisation på plats.

Cupavslutning i samband med Sola cup i Karlstad?

/s
Christian Finnsgård  christian.finnsgard@chalmers.se 2006-11-29 11:10
Varför inte?
Alltså:

TFO Långedrag
Västerås
NM de år då i Sverige var 2007?
SM Landskrona
Uppsala isamband med DM i september
Sola Cup i Karlstad som avslutning.

/C F
Stefan Fagerlund   2006-11-30 09:36
Det låter väl som en bra "Sverige cup säsong".
Om Västerås vill arrangera så har vi ju besökt våra två landslagsseglares hemmavatten och det är väl bra PR för respektive klubb?
Det kan väl ses som en "belöning" från Finnjolleförbundet till de klubbar som fostrat internationellt framgångsrika finnjolleseglare, att få erbjudande om att arrangera en delsegling i "Sverige cupen".

En sak som tål att funderas på är vad som händer i finnjolleklassen mellan oktober och maj. Det är sex månader utan aktivitet för "hemmaseglarna".
För eliten finns ett flertal regattor och träningsläger inplanerade men vad gör vi på hemmaplan för att hänga med när vår säsong sätter igång i maj?

Finns det intresse för att samlas någon eller några gånger under vinterhalvåret för att snacka lite segling i allmänhet, trim, träningsupplägg, kosthållning eller annat som kan vara av intresse för finnjolleseglaren?
När "vintern" ser ut som den gör nu kan man segla nästan var som helst så kanske en spontan träningshelg med mycket segling och snack kunde vara intressant?

/Stefan
Sverker   2006-11-30 10:57
Antar att finnjolleförbundets ordförande i dialog med arrangörsklubbarna får slå fast den slutliga Svergiecupen. Som upplägget är nu är alltså inte Vårknoppen med i Sverigecupen, men det blir naturligtvis en Vårknopp ändå i maj 2007.

Kosthållning är viktigt och jag är absolut med på ett sådant snack, gärna med några öl...

Stefan, har du kollat in senaste numret av Finnfare?

/s
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2006-12-01 09:45
Tänkte bara....Forbergs minne kan ju vara ett alternativ till Vårknoppen om det strular med arrangörer och förresten så är det ju fritt fram att segla regattor utan Sverigecup-sanktionering, eller??
Sverker   2006-12-01 09:58
Ja det var det som var poängen. Det blir förstås Vårknopp i Uppsala i maj 2007 oavsett om det är Sverigecup eller inte.

/s
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2006-12-01 16:20
Det låter bra det. Jag har för avsikt att segla lite mer i Uppsala 2007 än vad jag har haft möjlighet att göra under 2006. Ett upptagningsområde Sthlm - Mälardalen till Örebro och upp i Gästrikland borde kunna generera en och annan Finnjolle som inte varit med tidigare. Vi får börja lobba lite!
Mats R Karlsson  mats.karlsson@axinter.se 2006-12-25 12:46
Hej!
Jag har fått förfrågan från KSSS om vårt intresse att delta i någon av deras regattor på Värtan som körs från basen i Djursholm. Får vi ihop ett antal båtar säger man sig vara positiv. Synpunkter?
//MK
Björn Allansson  bjorn@sailbjorn.se 2006-12-25 17:15
Kul att ni diskuterar. En självklarhet i kalendern för 2007 bör vara, att möjliggöra deltagande på Europas Värlscuper (Det är fyra per år), samtliga mästerskap (EM, VM, Junior VM samt Master VM), samt Sverigecupen. Våra sverigecuper får inte straffa ut dessa internationella tävlingar!

Här nedan är datum för de olika tävlingarna inklusive TFO och SM.

Mallorca: 30-6 april
Hyeres: 21-27 april
TFO Långedrag: 12-13 maj
Hollandsreggatan: 23-27 Maj (plus naturliga resdagar)
EM Ungern: 1-9 juni
Kieler Woche: 16-20 juni
VM Portugal: 28-13 juli
SM Borstahusen: 30-1 aug
JVM Moskva: 20-30 aug

Mitt självklara förslag är att Långedrag blir säsongens första sverigecup, SM blir den andra, samt att vi har en sverigecup i september och en i oktober. Förslagsvis i Karlstad och Uppsala.

Perioden 20 maj -20 juli är helt full med Internationella Mästerskap och Världscuper...
Sverker   2006-12-25 18:23
Mats, jag seglar gärna på Värtan om jag vet att det blir fler finnar. Tyvärr har det ju inte varit en enda stockholmsbåt på TFO eller Uppsala-regattor de senaste åren. Vet du om det är fler båtar på gång i år?

Bra förslag Björn, men jag ser gärna att det blir minst två Sverigecuprace före sommaren. Tror att det kan vara svårt att hitta datum som passar den internationella kalendern perfekt. Men visst, det är rätt tänkt. MastersVM har du inte med i listan, tror det går någon gång i slutet på maj-början på juni.

Vårknoppen kommer för tätt inpå LÅngedrag. Då ligger Forsbergs minne bättre till i Uppsala. Skulle tro det blir 16-17 juni. Krock med Kiel...

Dags att spika kalendern nu. Johan?
/s
Björn Allansson  bjorn@sailbjorn.se 2006-12-27 19:59
Då vi är väldigt få som åker runt på Sverigcuperna, ett drygt tiotal. Anser jag det väldigt viktigt att inte regattor krockar med varandra. Utan vi som åker på de internationella regattorna, Världscup eller Masters VM, även kan deltaga på Sverigecuperna, för allas skull.

Sedan anser jag det också så man inte skall behöva välja om man skall åka på ett Internationellt Mästerskap eller straffa ut sig ur Sverigecupen och sina chanser att vinna eller komma bra där.

Det känns också trist att inte ha möjlighet att vara med på de få tävlingar vi har i Sverige, bara för att de har lagts så de krockar med de internationella.

Tyck till!
/Björn
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2006-12-28 16:25
Ja du har en poäng i det du skriver Björn. Dessvärre så ligger de internationella regattorna väldigt tätt vilket innebär att det blir väldigt svårt att få till någon Sverigecup med tanke på att vi oxå har arrangörer att ta hänsyn till. Eftersom klassen är väldigt liten i Sverige så är det svårt att få till arrangemang där Finnjollen är "huvudklassen". Vi får åka lite på vågorna från andra klasser om vi skall få ihop det, tyvärr. Givetvis gör vi vad som går för att alla skall bli nöjda.
Sverker Härd   2007-01-09 13:24
Det mesta är sagt i denna diskussion och det är väl hög tid att bestämma sig. Mot bakgrund av tidigare inlägg och med målet att ha fem regattor i Sverigecupen skulle följande kunna vara ett förslag:

1. TFO LÅngedrag 12-13 maj
2. Forsbergs minne, Uppsala, USS 9-10 juni
3. SM, Borstahusen 30 juli-1 aug.
4. Västerås 9-10 sept. Vet inte om det fungerar, men JKV har elitserie för e-jollar då och funktionärsorganisation finns på plats.
5. Sola Cup, Karlstad, Oktober

Det innebär två regattor före sommaren och tre efter. Ett kanske bättre alternativ (om inte Västerås funkar) är att ta Karlstad i september (15-16) och avsluta i Stockholm antingen TFO eller på Värtan. KSSS och Mats har ju visat intresse, och det är bra om klassen syns i stockholmstrakten emellanåt.

Den enda krocken med den internationella kalendern blir möjligen EM/Forsbergs. Ett större problem är att SM blir under veckan och inte på helgen. Finns inte hur många semesterdagar som helst. Kommer knappast att öka antalet deltagare.

/s
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2007-01-09 21:23
Det börja sys ihop....får bekräftelse från KKF nästa vecka om Sola Cup 6-7/10...sen e de bara att spika

/johan
Calle C   2007-01-31 22:36
Trevliga platser att kappsegla på: från en newbie

Björlanda kile, bra banor, bra vatten, närhet till Gbg.

Getskär Stora-Höga, Likt ovan men har en armada av jollar idag även några Finn, mängder av OK, kan vara bra för dem att se Finnjollens potential eftersom intresset där är stort.

Stenungsund Askeröfjärden, Bra skyddade vatten, lätt att fixa det mesta, intressanta strömmar.
Sverker   2007-02-01 11:23
Finns det finnjollar i Getskär? Det var roliga nyheter. Stenungsund och Getskär är mina gamla hemmavatten (typ 100 år sedan). Vore helkul att segla en regatta hos GSS. Vi skulle ju kunna samköra med OK-jollarna som har en flotta där.

Jag gillar KSSS förfrågan och Mats förslag alltmer. Skulle mycket gärna segla en Sverigecup i Sthlm på Värtan. också andra finnseglare i Uppsala verkar positiva. Johan, får det plats i kalendern? Mats, vilka möjligheter finns efter sommaren?

/s
MK  beovuf@msn.com 2007-02-03 12:11
Har idag pratat med Håkan Wersäll (08-410 267 04) som sitter i KSSS bankappseglingsgrp och som kom med förslaget. Han föreslår att vi vänder oss direkt till Bernhard Rost (08-755 16 13, bernhard.rost@telia.com) som kan ta beslut om seglingar. Enl uppgift är regattor inbokade på Värtan både under vår och höst men jag har tyvärr inte aktuella datum.
//MK
Calle C   2007-03-06 23:24
Hej
Ursäkta, vad innebär TFO?

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se