Skotfunderingar

Forum | Svara på detta inlägg
Hans Gustavsson  hans.gustavsson@se.atlascopco.com 2006-10-31 11:33
Har funderat lite på olika skotarrangemang i allmänhet och behovet av skotråttor på i synnerhet.
På min jolle (Vanguard) så sitter det en råtta på varje sarg ungefär vid skotbalken. Det verkar vara vara standar på de flesta båtar oavsett årsmodell. Problemet för mig är att skotet ofta hamnar i linje med råttan och fastnar av misstag. Sedan kommer en körare och jag ska lätta på skotet. Inget händer.....
Mina frågor är;
När används råttorna?
Behövs de? (har inte sett att någon seglar med fastlagda skot)
Vad är fördelen med centrumskotning? (råtta på en arm vid blocket på durken)
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2006-10-31 21:50
ja är inte helt säker på vad du menar med råttornas placering ej heller problemet med dem. Avvaktar lite mer för detaljer. Fördelen med centrum skotning är (en ligt de som gillar det) snabbare slag. För oss andra en god anledning att stretcha som f-n.

/Johan
Hasse   2006-11-01 09:40
Ska försöka förklara lite bättre....
Om man burkar i "normal" position, dvs. något akter om skotskenan så håller man skotet med den hand som är längst föröver. (Beror givetvis på en hel massa saker, position, stil, etc. )
Skotet går från blocket på durken, parallellt med skotskenan, bryts över sargen och vidare till handen. Om man har otur så hamnar skotet i råttan som sitter lite på insidan av sargen.
Förstår fortfarande inte när skotråttan ska användas. I vilket moment vill man låsa skotet? Det är klart att de är bra om man ska dricka lite vatten, reda ut en tamp som trasslat sig, etc.
Men då skulle de kunna flyttas till en position där de inte riskerar att "hugga" skotet av misstag.
Centrumskotning är ett ännu större mysterium.
Enda skillnaden är att råttan sitter vid blocket och inte på sargen.
Resulterar det i snabbare slag? Låser de skotet under slaget?
Känner att här har jag missat något grundläggande.......
/Hasse
Petter Ivarsson   2006-11-07 09:13
\"Förstår fortfarande inte när skotråttan ska användas. I vilket moment vill man låsa skotet?\"

Många låser skotet direkt efter stagvändningen och häver sig sen snabbt upp i burkposition. Visst är det bra att skota direkt från handen men när det brallar över 7 och man skall burka en timmes kryss orkar de flesta inte hålla skotet enbart i handen. Även om man är superstark blir man onödigt trött om man inte kan avlasta arm-musklerna ett tag.

Att ha ett skotlås i mitten funkar kanon på kölbåtar men inte i en jolle som skall seglas så snabbt som möjligt i hårt väder. Tänk dig följande: Det blåser en hel del, du burkar fullt, du vill justera skotningen lite, du böjer dig in för att lossa skotet; antingen tappar du fart eller båten välter för att du inte burkar längre.
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2006-11-09 11:51
Om du syftar på råttan på sargen/däcket så kan jag inte se varför du inte skall använda den. I lättvind håller jag alltid skotet i handen men inte annars. Vet inte anledningen till varför du vill hålla i skotet men i hårdare vindar så är det bara jobbigt. Det du skall göra under normala omständigheter är att skota ned bommen i däck och sen kör du med travaren upp och ned 10 cm beroende på vindstyrkan. Sen kan givetvis sjö, ström och andra aspekter göra att du vill gå mer på power och lätta lite på skotningen.

Vad beträffar centrumskotning hållar jag inte med Petter. Centrumskotning funkar och mycket träning gör att det funkar bra. Mateuz som har både OS- och VM guld körde sin finn med centrumskotning med framgång.
Hasse   2006-11-17 08:50
Var ute och testade lite i Tisdags. (6-7m/s)
Som Johan påpekar är det nog en fördel (nödvändighet?) att låsa skotet i råttan. Man kan koncentrera sig bättre på styrning och burkning.
Men jag tycker det finns en hel del nackdelar också...
Efter slaget ska man fästa skotet i råttan med fel hand (den aktre)
och det är ingen bekväm övning! Att föra ett belastat skot ner till sidan av höften på motsatt sida av kroppen kräver sin man (eller axel). Här kanske centrumskotning fungerar bättre?
Även när man av någon anledning måste lossa det belastade skotet så fungerar det inte så bra.
Det kanske är en övningssak men jag tycker att det blir väldigt ryckigt. Det går inte(?) att lossa skottet kontrollerat ut råttan när man burkar för fullt. Man måste rycka skotet så mycket uppåt att man i den positionen med armen är helt kraftlös.
Seglet hoppar ut någon decimeter innan man hinner få koll på det.
Vet inte om centrumskotning löser det problemet, troligvis inte.
Men som sagt var, det kanske beror på den som sitter i båten också.....;-)
Jag tror en förbättring vore att montera en råtta på var sida av skotbalken, ungefär mellan mitten och sargen.
Då skulle det åtminstonde vara lättare att låsa skotet med fel hand
efter slaget. Sedan kan man byta råtta när man kommit i position.
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2006-11-17 11:34
Jag tror nog att slagträning löser problemet! Skotar efter slaget gör jag (och säkert de flesta andra) alltid med den främre handen. Trixet är att på ett smidigt och snabbt sätt skifta rorkultsförlängare och skot men jag gör det direkt efter jag kommit under bommen och innan jag sätter mig i ny hängposition.

För att underlätta lossandet av skotet från råttan så kan jag tipsa att du drar i skotet samtidigt som du lyfter det. Då bör kraften e de svagaste armar räcka till.....Kontrollera också så att du har vettiga råttor

En sak till....jag rekommenderar att inte montera fler skotråttor på däck för du behöver ha hela däcklängden för att kunna arbeta med båten på undanvind.
Hasse   2006-11-17 13:01
Det är väl som vanligt, det finns inga genvägar, bara hårt arbete...
Struntar i råttorna och åker ut och slagtränar i stället.
100 (eller 1000) finnjolle-seglare kan inte ha fel, råttorna sitter nog på rätt ställe.
Såg bra ut inför Söndagen, sol och 5 - 10 grader varmt!
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2006-11-17 15:51
Låter skönt det....här upp på tundran börjar faktiskt isen lägga sig så min båt är parkerad i några månader, tyvärr....

Ha en skön seglats
Olof Lundqvist   2006-11-23 09:58
Var i landet seglar du Hasse? Härligt med någon som är ute och rastar båten!

Själv seglar jag i Skåne, fast det var ett tag sedan jag åkte finnjolle. I söndags var jag ute och körde formula 18 katamaran - mina 95 pannor i trapets på undanvind med genacker och den j-la trapetsvajern går av. Båten hann nog 100 m från mig innan jag lyckades sticka upp huvudet ur det ngt svala Öresund. Härlig båt och fin simtur. Skönt med lånad torrdräkt.

Segla vidare!

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se