Val av båt

Forum | Svara på detta inlägg
Elisabeth  eakhansson@hotmail.com 2006-09-28 13:09
Hej,
Jag har upptäckt segling igen i sommar efter att inte ha seglat på 15 år. Funderade ett tag på att köpa en Express eller IF-båt men tänker börja med en jolle att ha på landet. Under uppväxten blev det en del segling i olika former men jag har aldrig tävlat etc. Har tittat runt lite och det finns ju en del att välja på (finnjolle, laser, 2-krona etc).

Jag tycker finnjollen verkar rolig och utmanande men den beskrivs ofta som svår - man skall vara ”en strategisk seglare på 100 kg/190 cm". Min fråga är om finnjolle är något för en tjej med profil/ambition enligt ovan? Om inte vad är det bästa alternativet för rolig segling?

Tack på förhand!
/Elisabeth
Petter Ivarsson   2006-09-28 15:24
Oj, den frågan är hart näör omöjlig att svara på :) Man måste ta med en massa faktorer. Om jag förstod dig rätt, att du inte väger 100 kg etc... utan vill ha en jolle på landet så skulle jag rekomendera Laser om du skall segla ensam och nån kul 2-mans jolle som tex 2-kronan. Lasern är så himla smidig, enkel, lättunderhållen. 2-kronan är både rolig och enkel. Finnjollen, visst är den en fantastisk båt som seglar otroligt bra men jag anser att den främst är ett kappseglingsverktyg för avancerade rorsmän.

Varför inte provsegla alla typerna? Gå ner till nån båtklubb och fråga om du får hänga med på en tur!
Erik   2006-10-13 12:11
Funderar också på att skaffa en jolle igen efter många år i kölbåt. Seglade mest OK och en del Laser i ungdomen. Funderade först på Laser eller kanske en OK igen. Men då jag är 2 meter lång och väger 97 kg så tänkte jag att Finnjollen verkar rymligare.

Är Finnjollen (efter vad jag kan förstå från Petters svar ovan) mera krävande än OK eller Laser? På vilket sätt? Är det pga större segelyta och att man måste vara tyngre eller kan Finnjollen överraska med "konstigt" beteende i vissa lägen jämför med tex en Laser?
Petter Ivarsson   2006-10-25 15:14
Finnjollen är mer krävande på grund av segelyta och att man måste vara tyngre. Den är snällare vad gäller stabilitet och beteende, jämfört med tex Laser beter den sig mer åt storbåtshållet. Å andra sidan när den kantrat är den jobbig att få upp jämfört med Lasern där man bara "springer runt".
Elisabeth   2006-12-12 20:52
Har hittat en person som äger både Finnjolle och Laser som jag skall få provsegla i vår. tack för svar!
/Elisabeth

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se