Klädval?

Forum | Svara på detta inlägg
Christian Leister  christian_leister@hotmail.com 2006-05-27 18:07
Hej, köpte en finnjolle förra året men hann bara segla den några gånger på sommaren i Sthlms skärgård. Har nu flyttat upp till Östersund och tagit hit båten också. Mina något luddiga frågor är nu:

Vad ska man ha på sig när man seglar i "kallare klimat" (vattentemp runt 10 grader, 15 i luften)? Räcker det med våtdräkt, och i så fall - hur tjock? Hel eller delad? Torrdräkt är väl förmodligen varmare men mer otympligt, fr o m när tjänar man på att ha en sån? Är det något eller några märken som är bättre/mer prisvärda än andra? Vilka handskar ska man ha, 3/4 eller helfinger, neopren eller inte?

När någon kunnig människa har sytt ihop någon lämplig utr-lista till mig skulle jag även uppskatta tips om var man får tag på prylarna till bäst pris. Är ganska ofta nere i Sthlm så rekommendationer på ställen där är av särskilt intresse.

MVH och tack på förhand/

Christian Leister, SWE 581
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2006-05-29 08:36
Hej Christian,
det med kläder är väldigt personligt så jag skriver vad jag brukar köra med tidig vår då vatten temp är mycket låg samt höst då vattnet e varmare men luften kallare.

Då Finnjollen är en fysisk båt så håller man värmen otroligt bra så länge man seglar den. Ska man dock vara ute en hel dag å ligga vänta på start etc så krävs ofta en överdragsjacka för det momentet.

Jag kör med "Burka-byxor" året runt. En knickersform av våtdräktsbyxor som når mellan knäveck och midja. På överkroppen kör jag "Rash Vest" med lång ärm och en Smock. Om det är väldigt bistert har jag en Microfleece också. Jag använder aldrig handskar då jag tycker man förlorar all känsla men det är kanske en vanesak. Mössa, en som behåller passformen trots den blir våt. Skor, använder jag neopren med sula. Jag gillar Mustos produkter väldigt mycket så kolla på http://www.trendmark.se/produkter/musto_yachting/dinghy/ samt www.burkasailing.com
Den butik i Sthlm jag känner till med visst sortiment av Musto och Burka är Sjöboden Jollesport på Lidingö. www.jollesport.se

Så det är mina erfarenheter och kunskaper i ämnet men förhoppningsvis kanske du kan få lite mer input från de som seglar med torrdräkt och andra varianter av kläder.
Christian Leister   2006-06-13 23:38
Jag tackar för tipset, mycket värdefulla synpunkter! Kommer att ta tag i det snarast!

/Christian
Sonja  sonjaleister@hotmail.com 2007-03-13 01:54
Hej Christian, jag har inga som helst synpunkter på vad man har på sig när man seglar finnjolle men hej och god natt i alla fall!
Idag 12/3 har jag talat med min läkare som också misstänker avandamet som skyldigt till det dåliga blodvärdet. Jag började med avandamet i dec 2005 o redan sommaren 2006 hade blodvärdet börjat dala. Undrar varför hon inte nämnt det tidigare.
Mamma

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se