att lägga till vid brygga i pålandsvind

Forum | Svara på detta inlägg
Nils-Erik Swahn  nils.erikswahn@telia.com 2003-05-14 19:24
Jo, jag ställde ovanstående fråga till webbmaster, och han tyckte jag skulle ställa frågan till forum.
Jag fick ett par goda tips, (jag är nybörjare), men problemet är att jag har en fallavlastare i masttoppen, som gör att om man skall ha ner seglet, måste man ta sig förbi masten till fören, för att kunna kroka ur. Det tyckte jag var en dålig lösning för en ensamseglare, så avlastaren har jag tagit bort nu, och försöker med en annan lösning istället. Jag vet inte hur vanligt det är med avlastare på finnjollar i övrigt.
Men när jag gjorde fast fallet nere vid masten istället, medförde det att fallet sträckte sig och seglet gick inte i topp. Då gick det dåligt att segla. och jag vet inte hur man bär sig åt för att rätta till saker utan att allt går överstyr. Så småningom kanske det löser sig, om jag inte tröttnar innan dess.

Hälsningar Nisse
Petter Ivarsson  petter.ivarsson@gmail.com 2003-05-16 14:21
De flesta finnjollar har fallavlastaren i toppen. Det finns några få jollar vars fallavlastare är nedflyttade till nedre delen av masten.

Problemet är att man då nöter mycket på den lina som skall gå i hjulet och ända ned till avlastaren eftersom trycket blir stort. Man måste ju både för hållbarhet och för att inte mastliket skall slacka något använda vajer som inte töjer sig.

Nötningen kan man "lösa" genom att inspektera linan ofta och byta tex varje säsong.
Petter Ivarsson  petter.ivarsson@gmail.com 2003-05-20 23:17
Ett problem till med att ha avlastaren längst ner är att linan du använder inte får töja sig något. Det är därför man använder en kort vajer längst upp vanligtvis.

Nu har jag lyckats räkna uppp flera negativa saker med att sätta avlastaren långt ner :-)

Du får istället använda din fantasi och kreativitet för att komma på en smart lösning!
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2003-05-21 00:47