att lägga till vid brygga i pålandsvind

Forum | Svara på detta inlägg
Nils-Erik Swahn  nils.erikswahn@telia.com 2003-05-14 19:24
Jo, jag ställde ovanstående fråga till webbmaster, och han tyckte jag skulle ställa frågan till forum.
Jag fick ett par goda tips, (jag är nybörjare), men problemet är att jag har en fallavlastare i masttoppen, som gör att om man skall ha ner seglet, måste man ta sig förbi masten till fören, för att kunna kroka ur. Det tyckte jag var en dålig lösning för en ensamseglare, så avlastaren har jag tagit bort nu, och försöker med en annan lösning istället. Jag vet inte hur vanligt det är med avlastare på finnjollar i övrigt.
Men när jag gjorde fast fallet nere vid masten istället, medförde det att fallet sträckte sig och seglet gick inte i topp. Då gick det dåligt att segla. och jag vet inte hur man bär sig åt för att rätta till saker utan att allt går överstyr. Så småningom kanske det löser sig, om jag inte tröttnar innan dess.

Hälsningar Nisse
Petter Ivarsson  petter.ivarsson@gmail.com 2003-05-16 14:21
De flesta finnjollar har fallavlastaren i toppen. Det finns några få jollar vars fallavlastare är nedflyttade till nedre delen av masten.

Problemet är att man då nöter mycket på den lina som skall gå i hjulet och ända ned till avlastaren eftersom trycket blir stort. Man måste ju både för hållbarhet och för att inte mastliket skall slacka något använda vajer som inte töjer sig.

Nötningen kan man "lösa" genom att inspektera linan ofta och byta tex varje säsong.
Petter Ivarsson  petter.ivarsson@gmail.com 2003-05-20 23:17
Ett problem till med att ha avlastaren längst ner är att linan du använder inte får töja sig något. Det är därför man använder en kort vajer längst upp vanligtvis.

Nu har jag lyckats räkna uppp flera negativa saker med att sätta avlastaren långt ner :-)

Du får istället använda din fantasi och kreativitet för att komma på en smart lösning!
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2003-05-21 00:47
Jag hade fallavlastare i masttopen på min förra mast å det fungerade bra. Om man ställer sej så långt fram i sittbrunnen som det bara går, lossar alla trimlinor, tar fallet å snärtar till så släpper det på andra eller tredje försöket. Tipset är att träna i lättvind så hittar du nog en teknik som passar dej.
Stefan Nilsson   2003-05-21 21:35
Jag såg din fråga här på forumet och passade på att prova själv. Jag har avlastaren i toppen på masten och jag kan ge ett extra tips till Johans beskrivning ovan.
Om du släpper ut seglet så att bommen pekar 90 grader (som på läns) ut från båten så kommer avlastaren att sitta "på sidan" av masten och du behöver inte komma längre fram än sittbrunnens framkant för att lätt kunna lossa fallet från avlastaren.
Hoppas du inte tycker det är för krångligt så att du tröttnar.
/Stefan
Nisse Swahn   2003-05-23 14:32
Jag skall pröva mig fram till en fungerande metod och tackar för tipsen

Nisse
Nils-Erik Swahn   2003-06-07 19:25

Fortsättning: Ssss...tänkte jag, "kan de, så kan jag", tänkte jag och satte dit fallavlastaren igen. Och provade i sjön. Det gick ju bra. Bara paddla ut en liten bit. Fram till fören och hissa seglet.
Nu bar det sig inte bättre än att jag fick bada i alla fall då det var väldigt byigt, men undan gick det med lätt båt. Värre med båten halvfull med vatten, men jag kom in till bryggan till slut i alla fall och fick ner trasan.
Det fungerar om man vågar lämna segel och roder åt att sköta sig själva, fas man får vara lite vig och snabb och komma ihåg att lossa alla skoten.


Bra! Hej då. Nisse
ervin   2003-07-20 21:58
Har du plats i le styr med rodret och ta upp rätt mycket av centerborde, då båten glider mot le och med litet centerbord risken för att tippa minsakr. Men du skall kunna styra båten! Var noga med att släppa ut storen så det fladdrar , annars du tippar lätt mot lov. Hi...

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se