För få inlägg! Ny Sverigecup

Forum | Svara på detta inlägg
Christian Finnsgård  christian.finnsgard@chalmers.se 2001-12-19 11:20
Inför det kommande årsmötet tycker jag att vi borde diskutera igenom hur Sverigecuppen skall utformas inför nästa säsong. Vilken kommer att vara viktig som utgångspunkt för EM-kvalet. Vikten kommer att öka då fler och fler seglare som är villiga att satsa mer seriöst på seglingen än vi andra som seglar på i och för sig god hobby nivå.

Jag anser att det mesta arbetet borde vara gjort inför årsmötet och att medlemmarna då skulle kunna ta beslut med utgångspunkt i ett utarbetat förslag.
Johan Wijk  johan_wijk@yahoo.com 2001-12-19 21:36
De va ett himla tjat!!
av en ren händelse så har jag å Bengt W faktiskt diskuterat en del idag, visserligen bara väldigt ytligt men dock.
Jag håller med Finnsgård, vi måste få input från Er(eller oss) seglare hur Ni (vi) vill ha det det. Antal regattor, vilka regattor etc.

Passa på å forma förslaget nu så vi bara kan klubba igenom det på årsmötet. Jag personligen tycker att vi kan använda Christians grundidé som diskussionsunderlag.
Bengt Wernersson  bengt.wernersson@rutgerson.se 2001-12-20 09:15
Jag tycker att Christians idé med ett stort antal seglingar i cupen är en kul idé ett normalt år då själva cupen är det viktiga. Under 2002 kommer ju läget att vara lite speciellt eftersom det är så många som vill vara med på EM 2003. Cupens funktion som EM-kval kommer m.a.o. att vara väl så viktig. Jag ser två alternativ:

1. Eftersom det är så viktigt att uttagningen till EM 2003 blir rättvis kör vi 4 regattor i cupen. Förslagsvis Vårknoppen i uppsala,SM Gottskär, NM Träslövsläge, TFO-regattan Saltsjöbaden. 2 regattor på Västkusten och 2 på ostkusten. Naturligtvis får ingen av dessa regattor krocka med någon större internationell regatta.

2 Man låter Svericupen bestå av ett flertal regattor (som Christian tidigare föreslagit) men man använder endast 4 (tex de ovan nämnda) som EM-kval. På så vis kan man inte "lura" till sig en plats genom att vara med på regattor med få båtar. Vad tycker ni andra?
Anders Nilsson  nilz@yahoo.com 2001-12-20 19:11
Jag håller till fullo med Bengt, det är viktigt att vi gör skillnad vad
som är kval och vad som är ranking. Risken är annars att vi
upprepar andra klassers misstag att det blir för många regattor
med för få deltagare på varje regatta. Det viktigaste måste ändå
vara att alla tycker att det är så kul att träffas och segla att man får
fler deltagare på grund av detta.
Skall man ändra på kvalseglingar till mästerskap vore det från min
sida snarare önskvärt att man seglade kvalen till resp.
mästerskap på ställen som liknar mästerskapsplatsen,tex VM
innomskärs = kval innomskärs EM Marstrand = kval på öppet
vatten.
Om man vill ha en fungerande Sverige ranking som underlag för
uttagningar till mästerskap anser jag att den skall bestå i max 4
tävlingar / år. Bättre att i så fall göra den rullande för att ge den
som är bäst närmast mästerskapet chansen.
Moses Løvstad - DEN  kroelleboelle@hotmail.com 2002-01-04 15:20
Vi er flere danske sejlere som gerne vil sejle Sveriges Cupen. Specielt hvis det kun er fire stævner og de ikke ligger samtidig med danske eller internationale stævner. Vi ses på vandet. Godt Nytår.
Bengt Wernersson  bengt.wernersson@rutgerson.se 2002-01-09 13:17
Här kommer ett svar jag fick från UKF angående Vårknoppen som jag tycker skulle vara bra att ha som första kvalsegling:
Hej Bengt!

Per vidarebefordrade ett mail från dig gällande datumet för när UKF vill anordna Vårknoppen.
På UKF:s styrelsemöte idag beslutades att köra Vårknoppen den 11-12 maj tillsammans med Upplandscup1 för optimister och E-jollar (det brukar komma ca 20 optimister och 10 E-jollar på dessa cup-seglingar). Opti och E-jollar kommer endast att segla på lördagen medan Vårknoppen seglas både lördag och söndag. Enligt senaste numret av Finnfare är det inga internationella finnjolletävlingar den helgen så det borde vara ett bra datum för Vårknoppen.
Låter det bra tycker du?

Mvh Fredrik (tävlingssekreterare UKF)
Moses DEN-6  kroelleboelle@hotmail.com 2002-01-14 13:30
Den 11-12 maj er fint for os fra Danmark, idet vi ikke har sejladser den weekend.

Moses

Du behöver logga in för att skriva i forumet

Betala med Swish
123 029 02 13
QR Code
© Copyright 2024 Finnjolleförbundet

Anders Lundströms gata 13, 169 73 Solna

Kontakta oss via e-post info@finnjolle.se